Google Maps heeft altijd gelijk - zo niet, dan toc - Reisverslag uit Bussum, Nederland van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu Google Maps heeft altijd gelijk - zo niet, dan toc - Reisverslag uit Bussum, Nederland van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu

Google Maps heeft altijd gelijk - zo niet, dan toc

Door: Brigitta

Blijf op de hoogte en volg Brigitta

14 Augustus 2024 | Nederland, Bussum

Heerlijke nacht! De auto staat mooi vlak, iedereen ligt heerlijk. Alleen, hét nadeel van op een boerderij staan: die beesten worden verdomd vroeg wakker en gaan dan serieus geluid maken. Feline en Farid hebben er niet echt last van gehad, maar ik ben er echt wakker wakker van geworden. Uiteindelijk sta ik om 8.30 uur op het net even te stijlen trapje (de auto staat dan top, er zit precies ern kuiltje ip de plek waar de trap staat, dus ja, dat is serieus stijl omhoog klimmen. Overigens is omhoog nooit zo problematisch. Eruit! Vindt die treden dan maar - niemand is er vanaf gevallen, dus allemaal goed gegaan)

We ontbijten heerlijk met de verse Eieren van de buren van de campingeigenaar, gisteren door Farid geritseld. Het beloofd een enorm warme dag te worden, en het is nu al warm. Voor midden Polen, maar ook voor Maagdenburg - waar we vandaag willen eindigen - geven ze 34° einde van de middag. Ik vermoed sinds gisteren al dat het hitte front dat gisteren Nederland aandeed, met de daaraan gekoppelde regen, nu iets opgeschoven is naar midden Duitsland en Polen. Ik check daarom iedere 4 uur even de weerapps op waarschuwingen.

We vertrekken rond 11.00 uur onder ern aangenaam.zonnetje en al 24° van de camping. 24°, we hebben het de hele vakantie nog niet meegemaakt, dus korte broeken en jurken aan. Zal het dan toch gebeuren? Ik heb mijn regenjas én warme truien en sjaal namelijk gewoon nog ongebruikt in mijn tas zitten, dat hebben we nog niet mee gemaakt.

We stoppen even bij een paar prachtig versierde Maria en Christus beelden - katholiek Polen op en top.

Op richting Maagdenburg, net achter Berlijn. Vele wegwerkzaamheden die Google Maps steevast ruim van te voren aankondigd: " zo direct volgt een baan afsluiting", en iedere keer tuffen we keurig door en is er vrij weinig aan de hand.

We hebben afgesproken na iets meer dan 2 uur rijden bij Poznan te wisselen. Zo gezegd, zo gedaan. We eten een lekker broodje, Pepper uitlaten en wat drinken inslaan - het is ontzettend warm - we zijn het zó niet gewend. Voor we op vakantie gingen was de temperatuur niet boven de 23° uitgekomen en tijdens de vakantie tot nu toe ook niet. Het is bijna niet te doen.

Ik stap weer achter het stuur. Na iets minder dan een half uur "roept" Google Maps weer dat er een baan afsluiting is en geeft een onmogelijke omleiding. Iedereen om ons heen rijdt gewoon door op de snelweg en we zien in de verste verte geen afsluiting. Dus we negeren maar eens de omleiding. De vorige waarschuwingen vielen ook allemaal mee.

En dát hebben we geweten! Binnen 10 minuten staat iedereen vol op de rem en gaat, alsof de Polen een geheim signaal hebben, de linkerbaan helemaal naar links, en de rechter naar rechts - zodat er een keurige hulpdiensten strook in het midden ontstaat. Ik voeg mij tussen de Polen en we realiseren ons dat we waarschijnlijk een heel grote fout hebben begaan: het beter weten danGoogle Maps.

Na enkele minuten zien we de buiten temperatuur langzaam stijgen - hij eindigt vrij rap op 37°. Het is niet te harden warm. Er is geen auto die dat stationair draaiend stilstaand leuk vindt. En we staan stil, alle vrachtwagenchauffeurs en collega automobilisten staan inmiddels naast de voertuigen. Een heel slecht teken. Tel daarbij op dat sinds Stockholm ons koelvloeistof systeem iets lekt én de temperatuurmeter van de motor op het dashboard het sindsdien ook niet meer doet en je snapt mogelijk enige zenuwachtigheid van mijn kant. Eén keer stranden in Italië is genoeg zullen we maar zeggen.

Gelukkig hadden we in al onze voorzienigheid al de achterdeuren vanmorgen voorzien van zonneschermen. Feline heeft inmiddels met haar kussen en knuffels alle zon van de achterbank weten te weren. We zetten de ramen open, het "sunscreen" voor het voorruit en de motor uit. Gelukkig hebben we bij de stop Pepper uitgelaten en voorzien van water, zelf allemaal naar de wc geweest en voldoende drinken ingeslagen. Het is warm, héél warm. We staan meer dan een half uur in de 37° als we langzaam.weer gaan rijden en na heel veel kilometers uiteindelijk de oorzaak zien: een compleet uitgebrande auto.

We rijden eindelijk verder.

Rond 16.15 uur passeren we eindelijk de Pools-Duitse grens, wederom met heel veel file en heel veel streng kijkende Polizei. Maar we mogen door!

We stoppen voor een bestuurderswissel zodat Farid de laatste 2 uur voor zijn rekening kan nemen. We bestuderen de weerapps weer even terwijl het buiten nog steeds gewoon 34° is. Wat blijkt: het blijft qua temperatuur in de wijde omgeving voorlopig zo én er komt plaatselijk heel veel regen naar beneden. We weten inmiddels ook dat het in Nederland rond de 24° is, wat voor ons warm.is - maar altijd beter dan 30°.

Familie beraadt, het wordt traditie op de een na laatste dag. Hitte en/of hoosbuien óf nog 6 uurtjes doorrijden naar huis?

De keuze is snel gemaakt na ruim een half uur stilstaan in 37°: we rijden door.

En wát is dat een goede keuze! Wanneer we bijMaagdenburg, de plaats waar we zouden overnachten, rijden, rijden we door een wolkbreuk die zijn weerga niet kent. Stapvoets over de snelweg. Je zal toch op ern camping je tent opmoeten zetten in dit weer. In een paar minuten tijd keldert te temperatuur van 34° naar 19° om daarna weer vrolijk naar 32° te gaan.

Een verhaal van 6 uur kort gemaakt: om 21.30 uur hebben we het cirkeltje rondgereden: we zijn op Kreuz Osnabruck en om 23.35 uur weer thuis. Lex wacht ons op en ook Rahima en Herman blijken nog wakker en onderweg en komen ons welkom thuis heetten.

Feline heeft inmiddels heerlijk gedouched, Pepper 3x gepoept (díe is me toch blij dat ie thuis is!) en ik ga ook zo douchen.Eén hele grote maar: het is véél te warm hier. Tot aan afgelopen nacht hebben wij nog geen nacht boven de 12° tot 15° gehad .....

De afsluitende blog volgt snel, want wat hebben wij weer veel gezien. We hebben het gevoel dat we 2 maanden zijn weggeweest. Nu douchen en slapen in een veel te warm huis en bed.