Finland! - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu Finland! - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu

Finland!

Door: Brigitta

Blijf op de hoogte en volg Brigitta

04 Augustus 2024 | Finland, Rovaniemi

Het is half 1 's nachts en licht!! Oh wat vind ik dat toch lekker. De eerlijkheid gebied te zeggen: wij leven sinds vandaag een uurtje verder dan het thuisfront. Met het passeren van de Zweeds/Fins grens, passeerden we ook een tijdzone. En ook is alles weer gewoon in Euro's. Makkelijk, masr daardoor is meteen alles best duur. Doordat de Zweedse Kroon erg laag staat is Zweden best goedkoop (op de alcohol na [e-1f923]).

Vanmorgen lekker uitgeslapen tot half 10. We gaan steeds beter slapen. 9 maanden de meest bizarre gebeurtenissen (opa en oma worden, een hartinfarct en het overlijden van mijn vader en dat alles in rap tempo achter eljasr) vragen echt veel tijd om van uit te rusten. Normaal duurt het bereiken van dit punt een dag of 3 tot 4, nu zijn we bijna 2 weken verder. Gelukkig hebben we nog ff en hebben we genoeg verrassingen voor de boeg. Feitelijk weten we niet goed wat we gaan doen.en waar we naar toe gaan. Het enige echte ijkpunt die we hadden is vandaag bereikt: Rovaniemi - Finland. Oorspronkelijk was het idee om via de Finse westkust.naar Turku te rijden en daar met de veerboot naar Åland en van daar met de veerboot naar Zwrden. Het lijkt er nu op dat we via de Baltischr Staten terug gaan. We zien het allemaal wel.

Nu eerst nu. De rit naar Haparanda - het grensstadje met Finland was best saai weer: bomen, bomen, bomen en waarschuwingsborden voor elanden. En wel weer iets geleerd (thks to google translate): de "Vändplats". Als je door Zweden rijdt kom je ze om de haverklaptegen.

Een Vändplats is een zeer vernuftige keerplaats op de snelweg. De snelwegen zijn op nagenoeg alle punten/kanten voorzien van hekken. Langs en in het midden - honderden kilometers hekken. Allemaal om het wild tegen te houden. Als je wilt keren is dat niet mogelijk en de volgende afslag is doorgaans erg ver weg. Een Vändplats zit altijd aan 2 kanten van de weg. Via een klein afritje rijd je de snelweg af, via een lusje draai je, steekt de snelweg aan beide zijden recht over naar de tegen over gestelde Vändplats, rijdt weer zo'n lusje en zo kan je weer netjes op de andere rijrichting invoegen. Van die dingen die weer specifiek bij een land horen. Leuk.

Overigens is het een wonder maar nog lopen er beesten aan de verkeerde kant van dat kilometers lange hek. Hadden we eerder al reeën gespot op die manier, nu loopt er zelfs een rendier (de eerste die we spotten deze vakantie).

Enfin de weg naar Haparanda was best saai. De grens tussen Zweden en Finland is op dat punt een rivier/brug. En voor je het weet zit je ineens in Tornio. Finland dus. Grens over, tijdzone over. En floep is het meteen een uur later.

De wegen zijn prima, maar de eerlijkheid gebied ook nu weer te zeggen dat wanneer je de bewegwijzeringsborden met onuitspreekbaar lange namen niet zou zien, je net zo goed ergens op de Veluwe zou kunnen zitten. Vooral bomen en 't is gewoon vlak. Op naar de Kerstman! Als je er dan toch bent kan je die natuurlijk niet overslaan.

De via Google maps gevonden camping (Park4Night doet het nog steeds niet -update: zojuist de melding gekregen dat ie het weer doet) aan de Keni river (Kemijoki) is duur maar ontzettend netjes en ruim en voorzien van super goede WiFi en zoals overal.in Finland voorzien van ern sauna. Op verzoek van Feline zoeken we een plek " in" de WiFi en niet strak langs de rivier - wat onze keuze zou zijn geweest.

De hele setups weer neer gezet. Matras en alles uit de daktent gehaald - het zand blijft maar overal terug komen. Hopelijk is het er nu uit. De zon schijnt, het is 22°, heerlijk weer, in een super mooie omgeving.

Een Deens stel.wandelt langs. Ook zij hebben een daktent en ook zij zaten vorig jaar in Noorwegen masr zij zaten midden in storm Hans. We weten nu hoeveel mazzel we hebben gehad dat we net op tijd weg waren.

Enfin, wat bier en rosé en mooie gesprekken later (en morgen bier bij hen) gaan we aan 't eten. Ouderwets koken in 't gras, lekker op de grond. De pasta en salade smaken prima. Langzaamaan komen de muggen en knutten toch weer opzetten. Eerst dus Pepper snel uitlaten en die in zijn nacht verblijf zetten.

Daarna nog een wasjes gedaan en om half 1 aan dit verslag begonnen.

Locatie:

Napapiirin Saarituvat

Kuusamontie 432, 96900 Rovaniemi, Finland

(Tip: Fins kan je nagenoeg fonetisch uitspreken en de klemtoon ligt nagenoeg altijd op de eerste lettergreep en de "a"een beetje achterin de keel uitspreken. Probeer masr - klinkt meteen heel Fins [e-1f923])