Rowing in paradise - Reisverslag uit Joutsa, Finland van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu Rowing in paradise - Reisverslag uit Joutsa, Finland van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu

Rowing in paradise

Door: Brigitta

Blijf op de hoogte en volg Brigitta

07 Augustus 2024 | Finland, Joutsa

Een dag die helaas voorbij vliegt. We liggen, vanwege de muggen best op tijd in bed. Pas tegen 09.00 uur worden we weer wakker, voornamelijk omdat de zon op de tent komt. We hebben alle drie heerlijk geslapen, het is hier oorverdovendstil. Heerlijk. En dus ontspint zich een bizar relaxte dag: ontbijtje met gebakken eitje, heerlijk polar Brood met aardbeien jam. Na de afwas, in de bizar mooie en vooral schone keuken (schoenen uit - het werkt zeker, wat een mooie prachtige ruimte) kom ik de eigenaresse, Jaana, tegen. Ik vraag of we nog een dagje kunnen blijven. Natuurlijk. Ik boek meteen nog een rondje sauna bij van 20.00 - 21.00 uur. Jaana, die jarenlang als toeristguide in Marokko heeft gewerkt,blijkt een mobiele pin bij zich te hebben. De receptie zit nl 600 mtr van de camping vandaan bij de weg en haar woonhuis. Super handig.

We kletsen wat, ruimen spullen op, Pepper uitlaten. Rond 14.00 uur gaan we roeien: et liggen 2 roeibootjes op de privé strand van de camping. Pep in de boot samen met Feline en Farid. Ik schuif de boot het water in en roeien maar! Heerlijk!! Grappig om te merken dat 10 jaar roeitraining en wedstrijdroeien gewoon een beetje peddelen onmogelijk maakt. Volautomatisch plaats ik mijn voeten op het voetenricheltje, recht op het bankje, goed naar voren reiken, bladen niet te diep (mooi paperclipje), en "hang" naar achteren. Ach een lijf/spieren hebben een fantastisch motorisch geheugen. Met een snor voor de boeg het Zweedse meer over. Heerlijk. Ach een mens heeft wat mij betreft niet veel nodig. Als je maar af en toe lekker kunt roeien in de zon met prachtig uitzicht. Kortom genieten.

Na een uurtje alles weer op de kant getrokken en tijd om lekker te zwemmen. Ook Pepper zwemt heerlijk. Het water is geweldig helder en lekker koel. Voel met rotsen die je al zwemmend niet ziet had ik gisteravond al gemerkt. Je zwemt zo tegen een enorm rotsblok onder water op als je niet uitkijkt. Strategie: zo ver mogelijk lopen zonder rotsblokken en dan zelfde route terug zwemmen. Het werkt. Rond half 5 drankje bij de tent en om half 6 gaan we wandelen /Pepper uitlaten. Een prachtige omgeving. Wanneer we bij de kiosk/hoofdingang komen treffen we daar Jaana weer. Fijne gesprekken over hoe het hier vroeger was. Het hele terrein is van haar, was van haar vader, hij was oa visser. Ook hier is qua milieu veel veranderd. Voor ons lijkt het allemaal puur en ongeschonden, maar dat is het zeker niet meer blijkt. Vissen en krabben die zijn verdwenen (dankzij bv het dempen van moerassen). Langzaamaan komt er wel weer veel vis. O.a. muikku (kleine marene) - die we op de markt in Oulu aten. Het kopje is er af en dan bakken en in z'n geheel op eten. Echt lekkere Finse specialiteit.

En.... at the entrance of paradise they sell icecream [e-1f923][e-1f923]

Farid zijn mobiele betaalpas doet het niet. En net als we besluiten dat we zo wel weer even heen en weer lopen bedenk ik me ineens dat Feline ook haar betaalpas achter haar telefoon heeft: Feline tracteert !!!!

Bij terugkomst ga ik koken in de camping keuken: chicken curry. Dachten we als toetje bij de Lidl frambozen yoghurt meegenomen te hebben....blijkt het frambozen rijstepap te zijn. Tsja je kan echt niets van dat Fins maken... tis best lekker overigens.

Afwasje en...Feline en ik duiken de overheerlijke sauna plus daarna het meer weer in. Een uur is veel te kort.

Daarna douchen en lekker naar bed. Morgen op tijd eruit. We willen rond 11.00 uur vertrekken richting Helsinki. Daar schijnt een goede camping aan de rand van de stad te zijn dichtbij de metro. Als we echt op tijd zijn kunnen we 's middags nog Helsinki in. We gaan het beleven. Nu lekker slapen.

• 07 Augustus 2024 - 22:37

Bianca :

Wat een heerlijkheid, klinkt als een kuuroord om daar te mogen zijn. Top!