Stockholm Style - Reisverslag uit Bro, Zweden van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu Stockholm Style - Reisverslag uit Bro, Zweden van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu

Stockholm Style

Door: Brigitta

Blijf op de hoogte en volg Brigitta

30 Juli 2024 | Zweden, Bro

Een grote storing bij "waarbenjij.nu" - net op het moment dat ik dood en doodmoe ben en me toch had gedwongen iets te schrijven. Dus alles maar in Notes op geschreven o. Het morgen in de site te kunnen plaatsen.

Vanmorgen op een winderige camping toch weer uitgeslapen, wat telefoontjes gepleegd, en alles rustig ingepakt. 12.00 uur rijden we richting Stockholm. We nemen ons voor de auto in de buitenwijk te zetten en met de metro het centrum in te gaan. Maar waar zitten die metrostations? De eerste afslag die we nemen leidt uiteindelijk tot een prima parkeerplaats maar in de verste verte geen metrostation.de zoektocht omgedraaid: het eindpunt van de groene metrolijn (lijn 17, 18,19) opgezocht - we hebben ons huiswerk online goed gedaan. En daar naar een redelijke en veilige parkeerplaats zoeken. Het is nog ruim een half uur rijden van de eerste parkeerplaats naar het metrostation. Al snel rijden we langs de metrolijn en besluiten we, wanneer we een station zien, een parkeerplaats te zoeken. De Zweedse parkeernormen zijn soms raadselachtig. Advies van internet leert sowieso dat je altijd in de richting van alle Zweedse auto's moet parkeren. Maar dan staat er onder de verboden te parkeren borden een hele rits informatie. Dagen, tijden,maanden....is dat dan wanneer je wel of juist niet mag parkeren. Enfin, de ene keer wanneer je wél mag parkeren (måndag, 08.00 - 20.00 hrs) - want er staat een enorme rij Zweden geparkeerd. Maar de ondere keer wanneer je niet mag parkeren (0-15 m) - tot 15 meter vanaf het bord niet parkeren. En dan staan er bij sommige borden ook nog data bij. Het is niet echt duidelijk, maar we parkeren in de richting van en bij de Zweden. Het zal wel goed komen. We lopen naar het metrostation (Åkeshov), kopen echt goedkope kaartjes bij de ticketshop (nog geen €10,00 voor 3 pers, ongeacht waar je heen gaat en die zijn dan 1,5 uur geldig). De metro staat al klaar en binnen ern half uur zitten we op T-centralen - hét Censtraal.Station midden in Stockholm (de T is van de metro). De uitgang vinden is nog een uitdaging. We volgen de borden met "taxi" masr, want die staan altijd op straat. Een goede gok! We komen precies uit daar waar we willen zijn: shopping Stockholm!!! Masr eerst wat eten. Uiteindelijk wordt heerlijke sushi lunch! En spotgoedkoop. De Zweedse kroon staat echt laag (10 SEK is ongeveer €0,85). Al met al.spotgoedkoop lunchen en heerlijk shoppen.

De Zara, de H[e-38]M alle bekende merken lopen we af. En dan moeten we echt naar de Sephora shop. Midden in een wijk waar wij 1 straat van hebben: de PC Hooftstraat.

De Sephora winkel is snel gevonden. De winkel.staat ramvol met jonge dames en meiden die niet verslikken of verblozen bij potjes en flesjes make up die beginnen met de prijs rond de €80,00.

Sephora en de merken die ze verkopen hebben een gigantische marketing machine losgelaten op oa TikTok. En het werkt: enorme hoeveelheid op elkaar lijkende pubermeisjes met dezelfde make up.en vergelijkbare kleding bevolken deze winkel. En eigenlijk gaat het vooral om het zwart wit gestreepte tasje. Het relekwi wordt nu al met immense zorg behandeld - er is NL nl geen Sephora winkel - alleen maar online verkoop.

Enfin, een uur en vele luchtjes later, staan we buiten met een verdomd klein flesje dat dankzij de lage stand van de Zweedse Kroon nog geen €20,00 kost én dat tasje met een vader die er werkelijk niets van snapt.

We struinen nog even verder langs Dior, Chanel, YSL en nog meer van deze raspaartjes en besluiten dan via de Regeringsgatan, langs het hoofkantoor van Spotify!, naar Gamle Stan te lopen. Geweldig mooie majestueuze gebouwen: de Riksdag, het Koninklijk Paleis allemaal mooi bij elkaar op 2 eilandjes. We bekijken de wachtwissel - je zal er moeten staan. Wandelen nog even verder de Västerlänggatan op: oude huizen, mooi huizen, kleine straatjes, bomvol toeristen.

Inmiddels is het bijna 19.00 uur en we zijn er wel klaar mee. Terug naar het Centraal Station. Even zoeken waar ook al weer wat zat en voor we het weten zitten we in Metro 18 richting de auto. Moe, voldaan.

Zes uurtjes Stockholm en nog geen fractie gezien. Een stad om ooit nog es naar terug te gaan, dat zeker!

Teruggekomen bij de auto alles inpakken en op zoek naar ern overnachtingsplek.

Bij het wegrijden bliept in het dashboard ineens de melding op dat er een koelvloeistof te kort is. Dat hadden we juist laten repareren grrr. Helaas en inderdaad: bijna geen koelvloeistof meer. Op naar het eerste de beste pompstation. En ja. ....geen G12 koelvloeistof en natuurlijk alles in het Zweeds op de flessen. Uiteindelijk kopen we de koelvloeistof die volgens het etiket mengbaar is met alle koelvloeistoffen. Fingers crosst. Uiteindelijk is het enige wat het doet de motor koelen. Zelfs water zou moeten werken in de zomer. Eerst maar es een plek voor de nacht zoeken. Park4Night biedt weinig keuze, zoals vaak in dichter bevolkte gebieden rondom grote steden. We kijken eerst naar een wildkampeerplek, die blijkt aan een privé weg te liggen en dus niet geschikt. Dan een camping. Ook weinig keuze, maar we vinden een mooie een paar kilometer terug in Bro. Een prettig idee ook. Buiten de lekkage van de koelvloeistof geeft nu ook de temperatuurmeter op het dashboard geen temperatuur meer aan. Wel fijn om op een camping te staan. Je weet maar nooit. Eerst slapen en morgen bellen met onze garage voor advies.

Update: garageadvies: zolang het niet vriest kan er ook gewoon water in, jammer van dat temperatuurmetertje, zonder kan je ook rijden, in de gaten houden.

Nou dat doen we dan maar. We houden elke keer een litertje koelvloeistof als reserve mee en houden ons mooie autootje in de gaten.

Licatie: Björknas Camping, Bro