Veel te warm - Reisverslag uit Chlebów, Polen van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu Veel te warm - Reisverslag uit Chlebów, Polen van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu

Veel te warm

Door: Brigitta

Blijf op de hoogte en volg Brigitta

13 Augustus 2024 | Polen, Chlebów

Rond half 10 worden we weer heerlijk wakker en realiseren ons ineens dat we misschien nog maar 2 nachtjes in het fijnste bed ter wereld slapen dit jaar. Niet te lang over nadenken.

Zelfde heerlijke ochtend ritueel. We gaan nog even douchen. En dan rustig aan inpakken. Doel vandaag: ergens tussen Warschau en Łódź (spreek je uit al zoiets als "Woedzj"). Dat is een rit van rond de 5 - 5,5 uur. Rustig aan, we zoeken wel ergens een mooie tussenstop. Het is heerlijk weer, 17-20°, als de zon er is warm, is ie weg dan wil je wel een vest oid aan. Het gaat zowaar ook nog een beetje spetteren/regenen - het stelt weinig voor. Alles belandt droog in de auto.

Rond 12.15 uur rijden we weg. Eerst even tanken - de diesel.is echt goedkoop hier - d3 vraag is alleen even welke diesel moeten we hebben: 2 soorten 2 prijzen, allebei B7. De mevrouw achter de kassa weet het gelukkig (en natuurlijk) wél.

We rijden de Litouwse snelweg weer op. Het is gelukkig rustiger als gister, maar het blijft een wonderlijk fenomeen die Litouwse "snelwegen". Onbewaakte spoorwegen, invoegen vanaf links- alles kan en je komt alles tegen. Het landschap blijft eigenlijk hetzelfde: heuvels, graanbouw en langzaamaan ook wat maïs.En heel veel ooievaars, overal. Soms echt enorme hoeveelheden achter bijvoorbeeld de trackers aan die aan het ploegen zijn - echt tientallen.

In een lekker zonnetje, 20°, rijden we verder.

Bijna ongemerkt zijn we rond 14.15 uur bij d3 Pools/Litouwse grens. Enorme wegwerkzaamheden. We "herkennen" de Grensovergang eigenlijk aan het gebouw dat gesloopt wordt: zo'n stereotyp Oostblok grensgebouw. En ineens is het weer 13.15 uur! Joepie uurtje winst vandaag. En- halluluja- een fatsoenlijke nette 2 baansweg. Wat rijdt dat fijn.

Farid vindt weer een drs auto en we zoeven super zuinig over de geweldig goede Poolse wegen. Door de vele wegwerkzaamheden worden we omgeleid door het plaatsje Łomża. We besluiten hier even wat boodschapjes te doen en even lekker wat te wandelen. Totdat ik op het parkeerterrein van de Lidl de deur van de auto open doe. Het is verdikkie 30°!!! Dat hebben we niet doorgehad én, misschien nog wel belangrijker, daar zijn we niet op voorbereid laat staan asn gewend! Wij zitten al ruim 3 weken in de heerlijke 17 tot 20° - en daarvoor was het in Nederland ook niet veel warmer. Alsof je klap in t gezicht krijgt. Niemand zit te wachten op door ern warme stad lopen. Dus na de boodschapjes bij de Lidl hup die enorm warme stad uit. Dan maar ergens anders stoppen. Het wordt uiteindelijk een grote (nieuwe) parkeerplaats langs de E67 (waar we al 4 dagen op rijden). Heerlijk ijsje gehaald en door. Het landschap is al uren hetzelfde: zo plat als een dubbeltje, bomen, maisvelden en dorsende boeren op de graanvelden (met heel veel stof). Rond 5 uur passeren we Warschau - ook hier is het warm en het is enorm druk, zelfs file! Nauwelijks tot geen toeristen, vakantie verkeer. We hebben al dagen geen Nederlanders gezien of gehoord - ook heerlijk.

Na Warschau nog heel even door en dan de snelweg af. Door allerlei kleine weggetjes, overal Maria en Christus beelden komen we om 18.30 uur aan op camping Bumerang. Geweldig! 2 oudere mensen, hij in een golfkar en zij spreekt alleen Pools. De locatie is schitterend en de faciliteiten vallen als ambachtelijk maar schoon te kwalificeren. Alles in omgebouwde schuurtjes. Voor €21,00 (gelukkig kunnen we in Euro's betalen want we hebben echt geen contante Poolse Zloties) is het de goedkoopste camping ever, met geweldig uitzicht: over de pas gemaaide graanvelden. Avond zonnetje, geen wind, poepie warm en lekker, ooievaars nest om de hoek en later grote vleermuizen om ons hoofd. De buren hebben enorm veel kippen en eenden en Farid regelt een doos eieren - 10 voor €3,00 - verser krijgen we ze niet.

Lekker eten en dan rond 22.00 uur de tent in. Het is aarde donker. Luchtvervuiling kennen ze hier niet.

Foto's uploaden gaat vandaag niet lukken. Gsm en internetsignaal zijn zwak: 3G of een zwak WiFi signaal. Het maakt ons niet uit, het is heerlijk hier.

Locatie:

Camping Bumerang