Paradijs - Reisverslag uit Joutsa, Finland van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu Paradijs - Reisverslag uit Joutsa, Finland van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu

Paradijs

Door: Brigitta

Blijf op de hoogte en volg Brigitta

06 Augustus 2024 | Finland, Joutsa

We hebben me toch een paradijsje gevonden vandaag! En dat was wel verdiend na een nacht nauwelijks tot niet geslapen te hebben. De leuke/fijne wildkampeer plek werd, na het draaien van de wind, me toch een plek met een bak lawaai! De weg achter de bomen werd eigenlijk de hele nacht bereden én hard. Het stopte niet. Feline heeft er geen last van gehad, Farid ook niet echt, maar toen rond 5.30 uur de wind draaide ben ik pas in slaap gevallen.

Tegen 09.00 uur er toch maar uit. Heerlijk ontbijt gemaakt, koffie en thee - een goed ontbijt doet wonderen.

Een voordeel van niet slapen is dat ik wel veel heb kunnen lezen. Om er achter te komen dat we eigenlijk best in het minst aantrekkelijke deel van Finland zitten. Of meer naar het oosten naar Merengebied en tegen de Rusdische grens óf meer naar de kust. Hadden we toch net bedacht om naar Helsinki door het binnenland te rijden. Het is wat het is. Vandaag rond de 300 km rijden en dan zou het toch een wat aantrekkelijkere omgeving moeten worden. Een paar mooie spots gepint in Google maps en we zien het wel.

Tegen 13.00 uur, na luxe rustig eten, koffie drinken, de koelbox stekker repareren, Feline dr nieuwe sweater herstellen (brandgaatje) en het zonnepaneel herstellen (snoertjes zaten los), tuffen we in een heerlijk zonnetje de E75 op richting Jyväskylä. Daarvoor ligt een mooi natuurgebied en we spreken af daar even lekker te wandelen. Na 2,5 uur rijden, saaie kilometers overigens, rijden we via de bekende Scandinavische grevelwegen het natuurgebied Hintonhauta in. We kunnen de ravijn met waterval niet vinden, maar het is er wel heel mooi, dus genieten. We zijn de enige, het is er doodstil. Elandenpoep - geen elanden. Mooi!! We kunnen alleen maar concluderen: Finland is in z'n algemeenheid best saai, net als Zweden. Net als Zweden heeft het prachtige plekken, die moet je weten en zoeken. Kortom dat vraagt voorbereiding. In tegenstelling tot Noorwegen - daar is het eigenlijk overal wel mooi.

Kortweg, in Noorwegen heb je mooi, mooier, mooist. In Zweden en Finland: saai, gewoon, mooi! Zoiets. We genieten er niet minder om.Dit is precies de lol van het op de bonnefooi reizen: je leert een land goed kennen doordat je op onderzoek uit moet. En tegenwoordig is dat best heel makkelijk. Door internet en Google Maps is het best makkelijk.

Na een fijne wandeling weer richting Jyväskylä en op zoek naar een supermarkt, bij voorkeur de Lidl. Even een beetje lekker bier kopen.

Voor Jyväskylä komen we weer op zo'n 4,5 km lange nood start en landingsbaan. Heel apart.

De Lidl ligt perfect langs onze route: we hebben op Park4Night een leuke camping gespot.

De Lidl laat meteen zien dat de vorige supermarkt echt duur was. Gewoon dezelfde prijzen als in Nederland - op de alcohol na. Die is ruim 2x zo duur - tis wat het is.

Verder richting de camping. Na een half uur de afslag en via grevelwegen richting wat naderhand echt een paradijsje blijkt te zijn aan het Iso Säynjärvi. Een super mooie camping, klein, ongehoord schoon, prachtige ligging, eigen strandje én een sauna. Bij het inchecken boek ik meteen een sauna. Die blijkt geweldig mooi: in een uithoekje van de camping staat een sauna hut met eigen steiger het meer in. Helemaal privé.

Om 18.15 uur komen we aan. Opbouwen, de koelbox stekker weer repareren (hij heeft het nu echt begeven), eten koken en om 20.00 uur verdwijnen Feline en ik de sauna in. Het is HEERLIJK! Feline wil niet meer weg - we plakken er morgen gewoon nog een dagje achteraan. Dan maar een dagje later naar Helsinki.

Locatie van het paradijs:

Tampinmylly