Botnische Golf - Reisverslag uit Noraström, Zweden van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu Botnische Golf - Reisverslag uit Noraström, Zweden van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu

Botnische Golf

Door: Brigitta

Blijf op de hoogte en volg Brigitta

01 Augustus 2024 | Zweden, Noraström

Uiteindelijk hebben we vandaag toch maar een goeie rit naar het noorden gemaakt. De geplande 280 km werden er uiteindelijk toch 500. Maar, met resultaat!! We staan letterlijk aan de Botnische Golf. Als de afstand 10 mtr is, is het veel. Feline en ik twijfelen nog of we morgen een ochtend duik gaan nemen. Hoewel het water niet koud is (zeker ook niet warm) is de boventemperatuur op dit moment een krappe 16°. We zien het wel als we morgen wakker worden.

Na een heerlijke nacht regende het heel onverwacht vanmorgen, niet veel maar toch. Het bleek een voorbode - ondanks alle sublieme voorspellingen.

Rond 11.30 uur rijden we van de camping. Eindeloze graanvelden en heel veel drafpaarden stoeterijen en drafbanen.

Zweden is bezaaid met McDonalds, Burger Kings en de Zweedse fastfood variant: MAX. Die laatste wil Feline wel eens uitproberen. Eerst maar eens boodschappen bij de ICA Supermarket in Söderhamn en een half uurtje verder bij de MAX in Hudiksvall de hamburger daar uitgeprobeerd. Niet voor herhaling vatbaar. Hoevel de kip goed is en de friet ook is het niet "je dat". Weten we dat ook weer. We besluiten er toch nog maar even 2 uurtjes door te rijden. Echt enerverend is de omgeving allemaal niet. Daar waar we in Noorwegen doorgaans ogen te kort hebben is het hier wel erg veel van hetzelfde.

We belanden in een enorme onweersbui. Nagenoeg iedereen parkeert zijn auto langs de snelweg. Je ziet geen hand voor ogen. We besluiten toch best wel snel (als eerste) te gaan rijden. Farid houdt de rechter rijbaanstreep in de gaten en ik houd de achteruitkijkspiegel in combinatie met de alarmlichten in de gaten: wanneer er achteropkomend verkeer is zetten we (ik) de alarmlichten aan. En zo rijden we voorzichtig de bui uit. Langzaamaan verandert het landschap in positieve zin. Wildkamperen langs de kust is nagenoeg niet mogelijk. Dat blijkt vooral meer land inwaarts goed te kunnen. Maar daarvoor doen we geen rondje Botnische Golf, dan hadden we net zo goed gewoon door het midden van Zweden naar het Noorden kunnen rijden.

Niet alleen het landschap verandert, ook de benaming. De regio wordt "de hoge kust"genoemd. En dat geeft precies weer wat het is: hogere heuvels/bergen die uit de zee omhoog komen. Verder heel groen, veel berken, veel dennen, veel sparren en enorm veel waarschuwingsborden voor elanden.

We hebben een klein campinkje aan de kust uitgezocht. En we zitten inmiddels in het gebied waar ook in het hoogseizoen op de campings altijd plaatsen vrij zijn.

Rond 18.00 uur rijden we het campingterrein op. Een uiterst vriendelijk dame/eigenares ontvangt ons. Ze blijkt Nederlandse te zijn en is sinds 4 jaar eigenaar van "dit paradijs", zoals ze zelf terecht zegt. Ik betaal en op zn Scandinavisch mogen we zelf een mooi plekje opzoeken. Dat wordt een plek direct aan het strand. Er komt weer een enorme regenbui aan dus in een noodtempo (half uurtje) bouwen we alles op: daktent uitklappen, voorste luifel meteen uit - die bepaald de plaats van de (grote) tarp (zodat we droog de daktent in en uit kunnen). Zodra de tarp staat (een uitdaging op een zandstrand) popup tent onder de tarp en alle bagage er in, stoelen, tafel uitgeklapt. De auto omgebouwd tot honden verblijf. Inmiddels hoost het. Helaas voor Pepper, hij snapt er niks van, maar in de auto blijven is toch het beste. Als de regen over is gaan we wel weer wandelen.

We eten heerlijke garnalen in knoflook, en rond half 11 de daktent in. Tis best koud, zeker als het de vorige dag nog 26° was.

Nu lekker slapen en morgenochtend hopelijk een mooie opkomende zon boven de Botnische Golf met wie weet een ochtend duik...

Locatie: Hörsangs Camping, Hårsång 606

872 98 Noraström