Santa & the Artic Circle - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu Santa & the Artic Circle - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu

Santa & the Artic Circle

Door: Brigitta

Blijf op de hoogte en volg Brigitta

04 Augustus 2024 | Finland, Rovaniemi

De dag begint bewolkt met een paar spetter buitjes. Het is vannacht niet donker geworden, ondanks de bewolking. De weersverwachting is goed: zon, 22°.

Rustig op staan, even lekker douchen, de laatste was doen (kan mooi drogen als wij weg zijn), koffie, thee en de daktent inklappen.

Tent en spullen blijven achter op de camping. Rond half 12 rijden we naar Santa Claus Village (Santa Claus Park is in de zomer niet geopend - een soort Efteling rondom de Kerstman), een kleine 10 minuutjes van de camping af.

Santa Claus Village is op dit tijdstip van het jaar heerlijk rustig. Het is hét voorbeeld van hoe je het begrip Kerstman in combinatie met Artic Circle 365 dagen per jaar commercieel kunt uitnutten. Desalniettemin: als je er dan toch bent ga je er wel heen. Want 1 ding is zeker: de kans dat we er nog een keer heen gaan is vrij nihil (behalve misschien nog een keer in de winter).

We wandelen rustig door het park van winkeltje naar winkeltje, en natuurlijk gaan we op bezoek bij Santa! Op de foto en film. En hoppa €50,00 lichter, máár....dan hebben we wel alles digitaal!

De traditie van de afgelopen jaren voortgezet: we passeren de Poolcirkel!! Na hem 3x in Noorwegen, 1x in Zweden en nu 2x (nou ja we zijn er vandaag denk wel 10 x overheen gelopen en gesprongen) in Finland.

Daarna lekker lunchen (heerlijke zalm en ook de santa burger was lekker), super vriendelijk personeel en eindeloos op zoek naar leuke cadeautjes. Voor Jaylee op zoek, alles wat een beetje leuk is, is óf te klein, óf te groot óf we kunnen precies hetzelfde voor de helft van het geld in Nederland kopen. Het is, zoals al eerder gezegd, een grote geldklopperij. Uiteindelijk staan we buiten met 2 truien voor een redelijke prijs (voor onszelf [e-1f648][e-1f385]) . Die cadeautjes voor deze en gene gaan we nog wel ergens anders vinden. Maar hier niet.

Rovaniemi is verder als stad niet echt bijzonder. Enorme overdekte shoppingmalls en voor de rest, net als de rest van noord Scandinavië, zeer functioneel (niet mooi dus). We doen boodschappen bij K-centre. Een soort Maxis van vroeger. We verbazen ons over de prijzen. Duur! Een zak chips kost zomaar € 4,00 tot €5,00. Een watermeloen is bijna 3x zo duur. Het is echt zoeken, waarbij de taal een complicerende factor is: onbegrijpelijk. Wel verkopen de supermarkten weer alcohol, maar de prijzen zijn ook hier een veelvoud van wat we in Nederland betalen (tussen de €3 en €4 voor een blikje bier).

Volgende boodschappen in een andere supermarkt, dan weten we of het overal zo is óf dat we de dure supermarkt te pakken hadden.

We eten er savonds niet minder lekker om. Griekse salade, wrapes met zalm en watermeloen. Lekker in het zonnetje.

Na het eten gaan Feline en ik nog even de Kemi rivier verkennen. Het water is helder warm! Terwijl begin mei de ijsschotsen hier nog door de rivier stroomden! We proberen wat (internet) trucjes uit om onder water te filmen. Hoewel officieel onze toestellen tegen water kunnen, proberen we dat maar niet uit. Je toestel in een glas geeft in ieder geval een leuk effect.

Rond 21.00 uur komen de eerste knutten alweer opzetten. Tandenpoetsen, douchen en hup de daktent in - mug en knut vrije zone. En dat is geen straf. Het was een best intensieve dag vandaag.

Morgen langzaamaan weer richting het zuiden zakken. Wat mij betreft jammer - vanaf de poolcirkel naar het noorden is toch by far mijn favoriete plek. Maar ik ben niet alleen en we zitten ook nagenoeg op de 2 weken vakantie, dus ook wel weer mooi, qua tijd, om rustig aan af te zakken.

Locatie:

Napapiirin Saarituvat (napapiiri = poolcirkel - saarituvat = eiland. Eiland op de poolcirkel, vrij vertaald)

Rovaniemi