Estonia - Tallinn - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu Estonia - Tallinn - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu

Estonia - Tallinn

Door: Brigitta

Blijf op de hoogte en volg Brigitta

09 Augustus 2024 | Estland, Tallinn

Landsgrens nummer 5 vandaag gepasseerd! We zitten in Estland/Estonia een kleine 20 km onder Tallinn, waarvan iedereen zegt: moet je heen, super mooi.

Vanmorgen heerlijk wakker geworden, ff gedouched, koffie, ontbijt, afwasje, alles in een heerlijk zonnetje. Best warm, maar we trekken geen super zomerse kleren aan. Vandaag staat de overtocht Helsinki - Tallinn op het programma en geen idee hoe koud of warm het op zee zal zijn.

In de heerlijke Finse email lezen we na vertaling dat we 60 tot 90 minuten voor vertrek moeten inchecken. 14.15 uur vertrek, Dus 12.45 uur willen we er uiterlijk zijn. Het is een half uurtje rijden, maar geen idee hoe druk het is. We willen half 12 van de camping af zijn, niks forceren, mak aan.

Rond 11.00 uur even opruimen en afwassen en om 11.25 uur zijn we ingepakt en rijden we naar de receptie om uit te checken.

In Helsinki liggen ongeveer alle wegen open en zijn ze zo ongeveer alle bruggen in renovatie lijkt wel. Een grote verkeerschaos. Google maps loodst ons er mooi doorheen. Bij de haven staan de meest geweldige gebouwen. Helaas moeten we té goed op het verkeer letten. Het is druk!!

Als een van de eerste rijden we het terrein van Viking Line op. " Welcome 52XPJL" staat er groot op het screen. Het is warm, heel warm. Dan maar even naar het naast gelegen park lopen. Heerlijk aan zee, geweldig uitzicht met vele eilandjes en dito rondvaartboten.

Rond 12.45 uur lopen Feline en ik naar de auto - Farid denkt (beter weten is een vak) dat we nog lang niet naar de terminal hoeven. Heeft ie het toch goed mis. Alle poorten staan open, de lichten op groen en op het terrein staat 1 Audi met daktent. Alle andere auto's zijn al weg. Farid snel weer opgehaald en ingecheckt. Een ouderwetse incheck/douane met paspoorten. We staan achterin lane 2 (van de 11), wat uiteindelijk gelukkig toch zal leiden tot als een van de eersten weer het schip kunnen verlaten. Rond 13.15 uur meert de Viking XPRS aan, half uurtje uitladen, half uurtje inladen en om 14.13 uur vertrekken we. De auto staat op dek 5 (ff snel foto's van alle nrs gemaakt, kunnen we hem beter terug vinden), we gaan naar dek 8, het zonnedek. Drankje erbij en we zitten in de zon én genieten van het fantastische uitzicht. Het vertrek en Helsinki uitvaren is een spektakel. Farid en ik gaan zeker nog een keer terugkomen.

Als we op open zee komen gaan we naar binnen. Het is best fris en we willen uiteraard ook ff door de taxfree zone én we hebben 3 vouchers gekocht zodat we lekker kunnen eten aan boord. Scheelt weer koken.

De taxfree zone is ronduit grappig. Er wordt door de Finnen grof alcohol ingeslagen, terwijl het nog enorm duur is. 2 flessen JP Chenet (die toch bij ons een soort ultieme supermarkt wijn is) kosten gewoon riom €30,00. So must for the taxfree.

Uiteindelijk nemen we een geweldige Oreo koektrommel mee én 8 blikjes Corono bier in een mooi Viking Line tasje voor Farid. De rest gaat nergens over en is op z'n minst enorm duur. Uiteraard moet ook de make up hoek weer doorgespit inclusief alle luchtjes.

Als we terugkomen bij Farid blijkt dat het schip al de hele tijd wordt geescorteerd door de Finseboarder patrol. Ze vliegen nagenoeg op gelijke hoogte met dek 8. We kunnen de vlieger zien zitten. Waarom? Een oefening én de Russische dreiging sinds Finland lid van de NAVO is geworden. Heel bizar.

Farid loopt nog even met feline door d3 taxfree shop. Ze komen terug met Feline met ogen vol ongeloof. Heeft ze zomaar Gaultier Divine gekregen - waarvan ik had gezegd "veel te duur". Tsja kind heeft het idee dat ze goud heeft (qua prijs scheelt het niet veel) en het wordt ook als zodanig behandeld. Helemaal happy!

We gaan wat eten en rond 16.15 uur lopen we weer naar het zonnedek. We zien de haven van Tallinn, we varen naar binnen.

Tegen 17.00 uur rijden we de Viking XPRS weer af en belanden in een qua verkeer bizar chaotisch Tallinn. Ook hier ligt alles (qua weg) open. Op naar een camping net buiten d3 stad. We zijn moe en we zien wel.wat en hoe we morgen doen.

De camping is snel gevonden en heeft plaats. We hebben in 3 weken niet zóveel Nederlanders gezien. Drankje, nootje - eten hoeft niet meer.

Tegen 20.00 uur gaan we op onderzoek uit, er schijnt hier heel.dichtbij een treinstation richting Tallinn te liggen. En dat blijkt te kloppen: 4 minuutjes lopen en we zitten op station Padula waarmee je zo Tallinn in kunt. We horen van iedereen dat Tallinn prachtig moet zijn (wat wij er nu van gezien hebben was dat niet: vierkante blokkendozen). Wie weet morgen!

Eerst slapen we zijn doodmoe van alle indrukken.

Locatie:

Caravanpark/Saunapunkt