Scandinavian Campinglife - Reisverslag uit Hårsang, Zweden van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu Scandinavian Campinglife - Reisverslag uit Hårsang, Zweden van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu

Scandinavian Campinglife

Door: Brigitta

Blijf op de hoogte en volg Brigitta

01 Augustus 2024 | Zweden, Hårsang

Om 04.00 uur werd ik wakker: staal blauwe hemel, de zon komt op - lucht!. Dan merk je dat je noordelijker zit (net als dat het om 23.00 uurnog niet helemaal.donker is). Heerlijk!! Een redelijk onstuimig nachtje qua wind. De regen is uiteindelijk gestopt, de wind is er niet minder om geworden. En dat flippers en klappert. Feline heeft er geen last van - wij slapen minder diep, alert op alles.

Rond 07.45 uur valt door een pittige valwind een tentstok van de tarp om. Het signaal waarop Farid en ik uit bed schieten en in een heerlijk zonnetje de tarp opruimen. Rust.

We zitten heerlijk in de zon, kopje koffie erbij. Het is 1 augustus, tijd om vandaag of morgen facturen te gaan draaien. Zullen we anders gewoon blijven? We zien een kano liggen, zonnetje....

Als Feline wakker wordt leggen we haar het voorstel voor. Resultaat: rond 11 uur loop ik naar Christina, de eigenaar, en boek een nachtje bij een kano voor de rest van de dag.

Eerst een lekkere brunch met broodjes gezond, de ochtend duik van Feline (Ik heb bedankt)en daarna halen we de Canadese kano op. Farid vertrekt met laptop en alle lege powerbanks richting camping keuken en gaat daar aan het werk.

Feline en ik peddelen rustig de fjord uit - want dat is het natuurlijk gewoon: de höga kusten zijn gewoon breed uitgemeten fjorden. De Zweedse oostkust en de Finse westkust stijgt 1 cm per jaar door postglaciale landopheffing. (Dat is dus een meter per eeuw). Christina, die nu 4 jaar deze camping met haventje heeft, merkt het al: het haventje wordt steeds moeilijker bereikbaar.

Terug de fjord in blijkt vooral voor Feline een uitdaging. Ze krijgt de kop van de kano niet gekeerd. Ik ga in het midden zitten en in een bijna roeitempo peddelen we terug. Feline houdt het kanoën voor gezien en gaat zwemmen en op.zn Hollands een dijkje met stuwdam bouwen bij het stroompje dat vanaf de berg zee in loopt. Ook als je 13 bent blijft dit leuk, vooral als het dijkje het uiteindelijk begeeft

Het facturen draaien vraagt ongeveer 10x zoveel tijd als thuis vanwege het trage internet,maaaarr het is gelukt en we hoeven ons over de inkomsten van augustus geen zorgen meer te maken.

Farid stapt einde van de middag ook nog even in de kano. Ook hij houdt het na 1x voor gezien. De zon is inmiddels verdwenen. Koud is het niet. Toch spettert het af en toe van de regen. Tussen de buien door peddel ik nog lekker door de fjord.

Om 17.00 uur de kano teruggebracht en lekker onder de douche. Vanavond gaan we lekker gebruik maken van de super fijne Scandinavische campingkeuken. Geen zin in buiten in de regen prutsen en eten. We koken en eten heerlijk in de campingkeuken waarna we na de afwas de spelletjes op tafel zetten. Gezelligheid alom. Rond 22.00 uur d3 daktent in. Morgen weer een reisdag.

Locatie: Hörsangs Camping