Regen of Riga - Reisverslag uit Birštonas, Litouwen van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu Regen of Riga - Reisverslag uit Birštonas, Litouwen van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu

Regen of Riga

Door: Brigitta

Blijf op de hoogte en volg Brigitta

12 Augustus 2024 | Litouwen, Birštonas

Om 05.30 uur komt het water weer met bakken naar beneden, onweer, wind. Code geel is in Letland nog steeds van kracht.

Rond 09.00 uur is het droog en dat blijft het voorlopig ook even hier. Mooi, want dan kunnen de popup en daktent weer droog ingepakt. Koffie en thee in de zon én rond 11.00 uur stappen we in de auto richting Riga.

De Letse (en Estse en inmiddels weten we ook de Litouwse) snelwegen zijn gewone 2 baans wegen waar je max 90 km mag rijden. Ze zitten werkelijk bomvol vrachtauto's. Er hoeft er maar 1 80 km per uur te rijden (en die zijn er voldoende) en dan voltrekt zich een schouwspel waar je niet blij van wordt: vrachtwagens die elkaar in proberen te halen maar dat kan dan net wel of net niet. Idem voor bussen en personenauto's. Het is gewoon. Niet fijn rijden. Je bent soms meer op het tegenoverliggende verkeer aan het letten. Een keer moeten we dan ook vol in de remmen om niet frontaal door een lijnbus aangereden te worden. In Litouwen hebben ze er zelfs speciale verkeersborden voor: een gevaten driehoek met een dikke zwarte stip erop: een waarschuwing voor een plek waar veel zware ongelukken gebeuren.

Maar eerst Riga, daar zijn we nasr onderweg. Een ritje van een kleine 1,5 uur - roadtrip technisch gezien is dat een klein stukje. Richting Riga wordt het weer met de kilometer slechter en slechter. Overigens niet alleen het weer, ook het wegdek. Tegen de tijd dat we Riga in rijden zijn beiden eigenlijk niet anders als vrij dramatisch te kwalificeren. Het is 15° en het regent zó veel en hard dat hele straten onder water staan. Daarbij zijn de wegen zó slecht - met én zonder wegwerkzaamheden - dat het één grote kuilen ontwijk route is. En dan hebben we het maar niet over de gemiddelde (agressieve) rijstijl. Het is zó opletten samen dat zelfs het nemen van foto's oid gewoon niet lukt.

Onderwijl wel de AccuWeather app geraadpleegt: het blijft voorlopig veel en lang regenen. En ja daar heeft helemaal niemand zin in. We stellen GoogleMaps weer anders in en manoeuvreren ons de stad weer uit. De oude stad moet vreselijk mooi zijn. Dat deel, en das best veel, waar wij doorheen rijden kunnen we niet anders als "lelijk" benoemen. We zijn blij als we er weer uit zijn. We stoppen bij een winkelcentrum met een RIMI supermarkt en een bouwmarkt. We hebben kroonsteentjes nodig om het koelbox snoer te kunnen repareren. Het is nooit grappig om dat soort dingen te moeten doen, maar de lol is wél dat juist door op zoek te moeten naar dit soort gewone dingen je een land en zijn gewoonten ook leert kennen. Datzelfde geldt voor supermarkt bezoek. Overigens, mocht iemand denken dat de Baltische Staten goedkoop zijn, dan kunnen we die snel uit die droom helpen. Een aantal zaken zijn goedkoper (brandstof bijvoorbeeld), maar voor de rest komt het allemaal aardig overeen met Nederland.

Boodschapjes gedaan, koelbox gerepareerd en op weg naar Litouwen. We nemen ons voor max 4 uurtjes te rijden. En met gemiddeld 80 km/uur is dat in km niet echt ver. Zoals gezegd dramatisch slechte wegen en rijgedrag. We zitten soms met kromme tenen in onze schoenen. Het weer wordt er ook niet beter op.

Bijna ongemerkt passeren we de grens met Litouwen. Qua wegen verandert er niets. Wél wordt het weer steeds beter. Het is zowaar ineens 23° met een zonnetje.

Er zijn weinig campings in de buurt van onze route. En hoewel wildkamperen is toegestaan in de Baltische Staten zijn ook die plekken dungezaaid. We hebben vooraf dan ook afgesproken alleen gebruik te maken van campings. De eerste op onze route ligt in Kaunas. Een grote stad, en de camping blijkt ongeveer in een verkeersplein te liggen. Hoe moe we ook zijn, maar daar hebben we echt geen zin in. Volgende camping opgezocht, half uurtje rijden. Het landschap verandert verrassend mooi en we rijden kriskras er doorheen over allerlei gravelwegen - waar je gewoon 70 mag rijden (als je auto dat aan kan). Die volgende camping blijkt een enorm luxe resort te zijn en er is niemand. Daar hebben we ook geen zin in. Dan op weg naar de laatste optie - 3 maal is scheepsrecht. En na 20 minuten door wederom verfrissend leuk landschap komen we aan in Birštonas. Nooit van gehoord, maar de camping is leuk, d3 receptioniste aller aardigst en in 15 minuten staat alles weer als vanouds.

Eerst wat drinken en even wat eten en dan een lange wandeling ook voor Pep. En dan blijkt waarom op de bonnefooireizen zo leuk is. Blijken ze hier verschillende kuuroorden te hebben: een van Kneipp maar ook een met ern al eeuwenoude miniraalwaterbron. Mooi! De gebouwen zijn allemaal nieuw en ook vaak lelijk (beton). Maar de ligging is verder mooi: aan de rivier de Memel. Ook nooit van gehoord, maar hij is groot, breed en het stroomt. Na ruim een uur wandelen we de camping weer op. Nog even wat drinken en ons bedje in.

Morgen grens nummer 8 over én de tijdzone grens weer over.