Tallinn - Reisverslag uit Salacgrīva, Letland van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu Tallinn - Reisverslag uit Salacgrīva, Letland van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu

Tallinn

Door: Brigitta

Blijf op de hoogte en volg Brigitta

10 Augustus 2024 | Letland, Salacgrīva

Zo'n dag, hij zit altijd wel 1 of 2 keer in 9nze vakantie, dat het maar goed is dat je foto's en filmpjes maakt omdat je 's avonds eigenlijk al niet meer weet wat je 's ochtends en s middags hebt meegemaakt. Wat zich overigens ook voordoet over de gehele vakantie. We weten echt niet meer waar we geweest zijn, hoe het heette, welke dag, dat soort dingen. Dé reden waarom ik ben en was begonnen met de reisverslagen en de vakantie films. De ervaring leert dat door de vakantieboek en films we pas achteraf gaan onthouden wie, wat en waar. Niet dat ik altijd zin heb in die verslagen (nu ligt ook bijna iedereen al te slapen (23.31 uur EET). Het waait overigens enorm, de hele dag al met af en toe enorme (hoos)buien. Met een temperatuur rond de 19° is het heerlijk weer, met een houdie of iets dergelijks aan.

Die regen en wind begon aan het einde van de nacht/vroege ochtend. Hij was voorspeld. We staan gunstig met de daktent, deels onder een boom, maar de wind heeft vrij spel.

De AccuWeather app (inderdaad geweldig accuraat voor heel Europa) geeft aan dat tot een uur of 11 er steeds regenbuien overtrekken. We blijven dan ook lekker lang op bed liggen. Wat gaan we doen vandaag? Er zijn best veel opties. We willen best naar Tallinn, nu we er toch zijn. Gaan we met de trein? Blijven we dan ook nog een nachtje op deze camping? Eigenlijk vinden we de camping best "shittie". Veel te weinig en klein sanitair en het zit ook nog "ambachtelijk" in elkaar om het waar even zo te stellen. Lang verhaal kort, we besluiten met de auto Tallinn in te gaan, dan kunnen we weg wanneer we willen. Afhankelijk van hoe laat we daarmee klaar zijn en hoe we ons voelen bepalen we waar we dan heen gaan.

Om half 12 kruipen we onze daktent uit die dan al aardig droog is gewaaid. Hond uitlaten, opruimen, inpakken, koffie/thee. Om half 1 rijden we de camping af richting Tallinn. We bepalen waar we op de terug weg boodschappen gaan doen en waar we gaan tanken. Op Google Maps pingen we een parkeerplaats bij de Oude Stad en we laten ons er heen leiden. Lang leve Google Maps, het maakt het reizen zoveel makkelijker. En ik moet beschamend bekennen dat ik vooraf een zeer groot vooroordeel over de Baltische Staten in mijn hoofd had. De internet voorziening zou wel niet goed zijn - ik had dan ook bv vooraf tijdens ons verblijf de hele route op mijn telefoon gedownload zodat we ook zonder internet signaal onze weg zouden vinden (we hebben doordat we halverwege hebben besloten via de Baltische Staten naar huis te rijden helemaal geen kaarten o.i.d. van deze landen bij ons). Enfin, om je bijna dood te schamen - op misschien de mode na - lopen ze hier natuurlijk helemaal niet achter. Overal prima internet (in Duitsland en Frankrijk is het slechter), overal met pas kunnen betalen - hoewel ze wel graag contant hebben in tegenstelling tot Scandinavië waar contant betalen bijna nergens gedaan wordt. De wegen zijn meer dan prima. Totaal geen achter gebleven gebied. Althans de streken waar wij zijn en doorheen rijden.

Maar goed: Tallinn. Geparkeerd aannde rand van de oude stad bij het Vrijheidsmonument, parkeer app geïnstalleerd ( Snabb), en de oude stad in. Tallinn in één woord: fantastisch. Een wonderschone oude binnenstad. Alsof je zo weer de Middeleeuwen in stapt. Souvenirs en andere winkels: laat ze lekker links liggen - allemaal dingen die vroeger bij mijn oma lagen. Super veel en mooie wollen kleding, maar modellen en ontwerpen uit het jaar kruik. Super veel en mooie sieraden van amber, maar ook daarvoor geldt: ik denk dat mijn oma het prachtig had gevonden. Uiteraard overal de beruchte koelkast magneten en baboeska's in alle vormen en maten. Je mist er niets aan. Genieten van de stad zelf. De vele kerken, kathedralen en kastelen en pleinen en straten vol terrasjes. De enorme Middeleeuwse stadswallen en kern. En alles in veel en zorgvuldig geconserveerde stijlen: Duitse, Russische invloeden en van alles daartussen in. De geschiedenis is overweldigend. Estland en de andere Baltische Staten hebben vaak en veel onder buitenlandse heerschappij gestaan. Pas sinds 1918is bijvoorbeeld Estland een zelfstandig staat na een bloedige vrijheidsoorlog van Rusland. Pas in 1991, na het uiteenvallen van de SovjetUnie werd Estland echt zelfstandig en ern republiek.De sterk Russische invloeden zijn nog wel zichtbaar in bijvoorbeeld de buitenwijken: grote grijze blokkendozen/flats.

Ondertussen lunchen we heerlijk (pasta met zalm en garnalen en fish [e-38] chips) in het oude centrum. Gelukkig zitten we onder een enorme parasol want het plenst behoorlijk somtijds. Na de lunch wandelen we heerlijk verder. Tegen 4 uur de auto weer opgezocht.

Boodschappen gedaan bij de Rimi. Getankt, om er achter te komen dat de gebruikelijk B7 diesel helemaal niet verkrijgbaar is in Estland. Lang leve internet: googlen wat B0 diesel dan wel is. Uiteindelijk komen we er achter dat dat eigenlijk veel betere diesel voor de motor is: pure diesel.zonder palmolie achtige toevoegingen. Met een gerust hart pompen we de auto vol - de diesel.is ook nog es lekker goedkoop: €1,51 de liter.

We besluiten, het is inmiddels 5 uur, nog 2 uur te rijden en dat betekent dat we dan precies de grens met Letland kunnen passeren. Ik zoek via Park4Night weer een camping op en met allemaal lekkers uit de supermarkt in de auto rijden we met 90 km uur in ern heerlijk.zonnetje richting het zuiden en grensovergang nr 6. Zoals gezegd gisteren: Estland is vlak in dit deel en als je niet beter zou weten waan je je zo in Nederland. Maar, in Nederland heb je alleen geen waarschuwingsborden voor elanden. Ze staan zelfs levensgroot op de snelweg die waarschuwingen! We moeten er wel.om lachen. Rijden we 3 jaar lang door Scandinavië, nog nooit een eland gezien - zullen we er toch niet een hier zien hé.

Maar natuurlijk zijn ze ook hier super schuw en zien we er geen een.

Om 19.00 uur passeren we de grens Estland - Letland. Geen controle, geen grenspost, wel een oeroude verlaten Sovjet post links van de weg.

15 km na het passeren van de grens ligt de camping. Er is nog 1 plek vrij. En wát een camping. 500 meter van de kust. Door een stukje bos en duin, waarbij je je zomaar op Terschelling kan wanen sta je meteen aan de Golf van Riga! Geweldig! Het waait hard en het is er daardoor heerlijk. We lopen 3x heen en weer tot het koud en echt donker wordt. Wat een paradijs weer.

Voor vannacht wordt ook weer veel wind en regen voorspeld - we staan beschut tussen de bomen en horen de golven op het strand rollen. Dat wordt heerlijk slapen.

Locatie:

Milleri