Zon, zee, strand - Reisverslag uit Ystad, Zweden van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu Zon, zee, strand - Reisverslag uit Ystad, Zweden van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu

Zon, zee, strand

Door: Brigitta

Blijf op de hoogte en volg Brigitta

25 Juli 2024 | Zweden, Ystad

Een heerlijke 2de nacht. De ervaring leert: het duurt doorgaans ongeveer 2 nachten om aan de andere matras, de geluiden en het totaal andere ritme te wennen. We zijn echter allemaal doodmoe en vallen meteen in slaap. We halen een derde spelletje kaart niet eens. Voor 23.00 uur slaapt iedereen.

We worden pas rond 08.00 uur ( en Feline veel later) wakker. Kopje koffie, kopje thee, koffie knäckerbroodje, Feline probeert de douche - te lauw. We besluiten nog een dag te blijven. Rust in de tent en het hoofd. Online boeken we nog een dagje bij. Tegen 13.00 uur rijden we naar Ystad. Een verrassend leuk havenstadje met een typisch Scandinavisch winkelstraatje: buiten de H[e-38]M is het allemaal erg oubollig - tot hilariteit van Feline. Ze besluit dat haar vader echt een restyle nodig heeft en we kopen een leuk shirt. Farid "zeurt" meteen over de prijs en krijgt 2 vrouw over zich heen: voor onder de €20,00 kan je geen fatsoenlijke kleding kopen. Hij vindt het maar onzin maar het nieuwe shirt gaat binnen een half uur wel aan.

Na een bezoek aan de ICA supermarket, heerlijke warme gegrilde kip gehaald, korv (de lekkerste worstjes) met bijbehorend brood, vers fruit en nog meer lekkers zetten we koers naar wat men zegt "het mooiste strand van Zweden": Sandhammaren.

En inderdaad: het is prachtig! Wit zand, (ijskoud) helder blauw water en een paar voorliggende kleine duinen. Helaas mag Pepper niet mee het strand op. We besluiten het duin in te lopen en boven op de top van de laatste duin verorberen we de gegrilde kip en verse aardbeien. En dan op naar de zee, waarvan we dan nog denken dat ie lekker warm is: er zwemmen en duiken vele mensen in. Niets is minder waar: tis goed koud! Toch duikt Feline er in. Met het uitzicht op het eiland Bornholm is het inderdaad een prachtig stuk strand.

Daarna afdrogen en opwarmen. We slaan een bezoek aan Ales Stenar op de terugweg over: allemachtig druk en toeristisch. Op naar de camping. Feline is het zat. Tent weer uitgeklapt we zitten weer heerlijk. Kletsje met de buren, die uit Weesp blijken te komen. Er struint een dikke egel om de tent op zoek naar het hondenvoer. Het kost moeite om hem/haar weg te jagen. De slimmert is helemaal gewend aan mensen en het bijbehorende voedsel.

De broodjes korv gaan er grif in. Afwassen, de zwemkleding uitwassen en dan heerlijk weer ons bedje in.

Locatie: Frederiksberg's Kusgård camping

• 26 Juli 2024 - 13:13

Bianca:

Heel leuk om zo een beetje met jullie mee te mogen reizen! STOER Feline!!! Brrrr

Heel veel liefs