Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu

Helsinki

Door: Brigitta

Blijf op de hoogte en volg Brigitta

08 Augustus 2024 | Finland, Helsinki

Vanmorgen om 08.00 opgestaan, zelfs de wekker gezet. We zitten precies 200 km boven Helsinki en willen aan het begin van de middag op de enige camping in Helsinki zijn. Op die manier zitten we dicht bij de ferriet naar Tallinn - in dit geval een klein half uurtje van de passagiers terminal.

Na het ontbijt rijden we om 10.30 uur het paradijs uit, planning 12.30 uur stadscamping Helsinki.

Geen echt enerverende rit. Iets met bomen, meertjes en meren. Het klinkt bijna gênant, masr als je er een paar gezien hebt, zijn ze uiteindelijk allemaal toch soort van hetzelfde.

Om 12.30 uur rijden we Rastila Camping op. Na weken nauwelijks tot geen Nederlanders gezien te hebben, staan er ineens allemaal Nederlanders op deze camping - die vooral gebruikt wordt door mensen die de overtocht maken én die Helsinki willen bezoeken. Dat laatste gaat ideaal, Metrostation Rastile / Rastböle ligt letterlijk op 3 minuten loopafstand. (In Helsinki is bijna alles 2-talig - eerst Fins, daarna Zweeds. Heeft alles met de geschiedenis te maken én is verdomd handig: van dat Zweeds kan je doorgaans wel.wat brouwen - Fins blijft abacadabra).

We boeken een plek zonder stroom en zoeken een plekje op het tenten veld met enigzins wat schaduw: het is 23° en dat betekent dat het in Scandinavië echt warm is. Niet alleen voor het land en de plek, maar 23° hier voelt echt serieus veel warmer als 23° thuis.

Spultje in record tijd opgebouwd en lekker.even wat drinken. Stap 1: de overtochtnaar Tallinn voor morgen boeken. Het blijft een gedoe met die Finse taal, helemaal.daar de site van Viking Line alleen Zweeds, Fins, Ests, Lets, Litouws en Sami als taal opties geeft. Google vertaald het dan ook wel automatisch, maar de AI is nog verre van optimaal. Maarr het lukt en voor €161 varen we morgen naar de overkant.

Daarna op naar het Metrostation. Daar ontdekken we dat de Metro niet verder gaat dan Helsinki University het volgende station, Helsinki Centraal, is dicht tot en met september vanwege renovatie. We zien wel waar we uitkomen. Op voorhand krijgen we van de info online geen enkele houvast wie, wat, waar en hoe. Even foto's gemaakt van de metrolijn kaart zodat we weten waar we naar terug moeten en kaartjes kopen. En dan worden we aangesproken door een, naar later blijkt, Amerikaans echtpaar met de vraag of wij ook in Rovaniemi waren? Ze hadden ons daar op de camping gezien en herkende ons - vooral.door Pepper. Ze blijken in Holland (USA) te wonen. Ontzettend leuk gesprek en bijna een half uur later stappen we allemaal de metro in.

We zieven zo Helsinki binnen. Zonder het door te hebben.zitten we dieper in de grond dan we dachten. Een enorme roltrap naar boven en naar buiten. Eigenlijk zijn we heel dichtbij Helsinki Centraal. Eerst op.zoek naar een terras en lekker eten. Aan alles is te merken dat Helsinki een grote universiteits stad is: veel studenten, veel Engels. En verder: enorme gebouwen, geweldige en vooral imposante architectuur, brede straten, leuke trappetjes en vooral ook heel veel mensen. Het is weer even wennen.

We vinden een fijn terras met heerlijk eten en worden super vriendelijk en gastvrij ontvangen. Rond de €100,- voor 3 personen inclusief drank- niet verkeerd.

Daarna het gebruikelijk shoppen met Feline. Nagenoeg alle winkels zitten in grote overdekte shopping malls. Lang verhaal kort: shitty shopping: kleding is te groot, lomp, te unisex, trutterig. En ik ben het helemaal met Feline eens. Niks aan. En van al dat geloop en al die indrukken zijn we moe. Rond 18.00 uur pakken we de Metro terug en rond 18.30/18.45 uur stappen we weer uit bij station Rastile. Nog even een klein bezoekje aan de om de hoek gelegen K-Market. Die blijkt ongeveer de grote van een avondwinkel te hebben. De laatste (3) koude biertjes voor Farid in Finland gekocht, wat fruit, Brood, eieren en lekker naar de tent. Avond wandeling en rond 22 30 uur duiken we onze daktent in. Het is zowaar donker!!

Morgen lekker rustig wakker worden, doelstelling: tussen half 1 en 1 bij de passagiers terminal.zijn. Ferry vertrekt om 14.15 uur zijn we rond 16.45 uur in Tallinn.

Conclusie Helsinki: daar kan je prima een paar dagen vertoeven!!! Wie weet...

Locatie:

Rastile Camping Helsinki