Santa heren we Come!! - Reisverslag uit Byske, Zweden van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu Santa heren we Come!! - Reisverslag uit Byske, Zweden van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu

Santa heren we Come!!

Door: Brigitta

Blijf op de hoogte en volg Brigitta

03 Augustus 2024 | Zweden, Byske

Het regent zachtjes, wat altijd gezellig klinkt in de tent. Het moet gezegd, we hebben, tot nu toe, ongelooflijk geluk gehad met het weer. De tegen die er was hebben we voornamelijk 's nachts en onderweg gehad. We hebben het wel slechter gehad.

Na een heerlijke dag op het strand met een gezellige spelletjes avond als toetje, staan we rond 08.00 uur op. Rustig op staan, koffie, thee, ontbijtje en dan werkelijk overal het zand uit zien te krijgen. Wanneer we de daktent einde van de dag wer opzetten blijken we daarnet helemaal in geslaagd te zijn. Werkelijk overal zit zand. Het mag de pret niet drukken, het was fijn én mooi.

De Hoge Kusten is werkelijk een schitterend gebied waar je met gemak nog dagen doorheen kan rijden. Maar ondanks dat we een erg lange vakantie hebben is ie nu ook weer niet zó lang. Maandag zijn we alweer 2 weken onderweg en we zijn pas halverwege de Zweedse Botnische Golf.

We hebben besloten vandaag weer even een rukje naar boven te rijden. En in Zweden kan dat. Je kan daar over 400 km 4 uur doen. In Noorwegen is dat een dagvullend programma.

Om 11.00 uur verlaten we na een gezellig gesprek met Christina de camping. Het eerste deel van de rit is prachtig, daarna wordt het toch weer een soort van saai: bomen, weilanden, bomen, rode huizen en schuren enzovoort. Het echte rondje Botnische Golf zou je via de B en gravelbanen moeten doen. Maar daar hebben we gewoonweg geen tijd voor.

Halverwege bij Umeå onze favoriete winkel, de XXL, bezocht en nog even 2 grote gasflesjes gekocht - daar moeten we de vakantie ruimschoots mee doorkomen. Daarna bij de Willie:s boodschappen gedaan en we zetten koers richting Byske.

Helaas heeft de Park4Night app al ruim een dag een technische storing. Even lekker zoeken tussen alle campingplekjes is dus niet mogelijk. We zijn aangewezen op Google maps. Wat ook goed werkt blijkt, maar de echte kleine campings zijn nauwelijks vertegenwoordigd.

We komen weet ik veel hoeveel waarschuwingsborden voor elanden tegen, masr zien er uiteraard geen. Ook de eerste waarschuwingsborden voor overstekend3 sneeuwscooters zijn er weer. Een heerlijk gevoel. Dat je zeker weet dat je in een totaal andere wereld bent aangeland. Ook de markeringen van de sneeuwscooter trailer zijn weer alom aanwezig.

Rond 17.00 uur rijden we Byske binnen en vinden snel de camping. Een mega groot ding met zwembaden, restaurants (met stikkend frituurvet,zwemstrand, midgetgolf baan en heeeeel veel campers en caravans.

Inchecken, plekje zoeken, opbouwen, zand verwijderen, drankje. Rond 18.00 uur gaan we lekker wandelen met Pepper. De omgeving is mooi: Byske ligt aan een snel stromende rivier, de Byske. Er wordt gevliegvist. Langs de rivier lopen we richting zee, de pier op. Het is mooi weer met mooie uitzichten. Rotsen met bomen die uit zee komen. Het strand heeft bijna prangende kleurig zand. We wandelen lekker verder. Een mooie avond.

Daarna nog even wat eten en dan slapen. Iedereen is weer doodmoe. Feline gaat douchen. Farid ligt al op bed en ik ga na Feline ook nog even douchen. En weer een egeltje om de tent!

Én...het blijft weer lekker lang licht. Pas tegen 23.30 uur is het donker. Heerlijk!!

Morgen naar Haparanda, daar de grens over en dan naar Rovaniemi. We hebben een heel mooie camping gevonden, vlak bij Santa. We blijven 2 nachtjes. Nu eerst slapen!

Locatie: Byske Camping o Havn

934 51 Byske, Zweden