Remdieren dag - Reisverslag uit Temmes, Finland van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu Remdieren dag - Reisverslag uit Temmes, Finland van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu

Remdieren dag

Door: Brigitta

Blijf op de hoogte en volg Brigitta

05 Augustus 2024 | Finland, Temmes

Bekend begin van de dag: uitslapen, wakker worden, rondje met het hondje, ochtend toilet, koffie, thee, heerlijk Fruit en dat alles op een zon overgoten grasveld bij een temperatuur van 19°, die voelt als 25°. In één woord: heerlijk.

Rond 12.00 uur rijden we rustig de camping af. Links af Rovaniemi uit op een B weg richting Oulu. En al snel weten we wat voor dag het wordt: remdierendag! Voor ons hét gevoel van Scandinavië. Vorig jaar waren we er geeneen tegen gekomen, het jaar ervoor ontelbaar veel. En nu staan ze weer heerlijk in het zonnetje op het asfalt. Je snapt het niet waarom, als je toch enorm veel bos en ander land tot je beschikking hebt, wat doe je dan op de weg? We zullen het nooit snappen.

Na 2 uurtjes door eindeloze bossen gereden te hebben belanden we ineens op een stuk weg dat tevens dienst doet als start en landingsbaan. Grote waarschuwingsborden met vliegtuigen erop en met onbegrijpelijke tekst. Een enorme asfalt lus en de weg is ineens 3x zo breed over een behoorlijk lange afstand met aan het einde weer zo'n keerlus. Het klinkt misschien wat ongeloofwaardig, toch is het zo. Een zoektocht op internet leert dat de Finse defensie meer van dit soort plekken heeft. Zo kunnen oa hun straaljager piloten trainen én ze hebben in tijden crisis (wat als je zo dicht bij Rusland ligt én ook lang onder Russische heerschappij hebt gezeten niet ondenkelijk is) meer en onverwachtte mogelijkheden om op te stijgen en landen. Ze zijn waarschijnlijk daarom op bv Google Maps helemaal niet (terug) te vinden. In ieder geval.tussen de eindeloze bomen een verrassende afwisseling.

Langzaamaan wordt het landschap toch ook weer vlakker en op een gegeven moment heb je wel genoeg bomen en gemaaid grasveld gezien. Wat dat betreft lijken Finland en Zweden wel erg op elkaar.

Vlak voor Oulu even tanken. De diesel is niet goedkoop in Finland én we vinden - op zich even zoeken met dat Fins - weer een litertje koelvloeistof. We hebben nog een half litertje. Hier zouden we Nederland mee moeten kunnen halen.

Dan op naar Oulu. Net zoals bijna alle Finse steden weinig tot geen historie. Van oudsher waren alle huizen in de steden (en Finland) van hout en de meeste steden zijn daardoor door grote stafsbranden afgebrand. Vaak.wel.weer opgebouwd, maar niet in de oude stijl. En zijn ze in de 16de of 17de eeuw niet afgebrand dan wel tijdens de vele conflicten met bv Rusland begin vorige eeuw en/of tijdens WOII.

Oulu heeft welgeteld een piep kleinstraatje aan de haven aan oud erfgoed. Oulu, voor Finse begrippen ern grote stad, werd ooit rijk en groot door de handel in teer met steden in Europa waar schepen werden gebouwd (voor het breeuwen). Er is nagenoeg niets van terug te vinden. Wel een paar bijna Rusdisch aandoende kerken en ook alle hoogbouw - en dat is er veel - doen Sovjet blokkendoos aan. Kortom, niet mooi.

We eten er aan de haven heerlijke zalm en nog een soort zoetwatervisje (echt lekker!) en rond 16.00 uur rijden we Oulu weer uit. Op zoek naar ons eerste wildkampeer plekje. De campings en wildkamperrplekjes zijn dun gezaaid in dit stukje Finland. De omgeving is ook niet echt bijzonder: zo vlak als wat - net Nederland.

Uiteindelijk vinden we een super leuk.plekje aan een meer: Uljuan tekojärvi - helaas geeft de nabijgelegen weg -zeker s avonds meer geluid dan je zou willen. Maar het uitzicht blijft mooi. We wandelen wat, de mieren en dasrna de muggen en knutten krioelen overal, masr verdwijnen toch gaandeweg de avond. We helpen een Finse meneer nog even met zijn bootje en trailer, Farid probeert nog een hengeltje uit te gooien, masr gooit met zijn eerste worp zijn aas al vast en besluit te stoppen. We maken een kampvuurtje aan het water en hebben zo nauwelijks last van de muggen.

We eten paella van "het nieuwe speeltje" : koken op open vuur voor en met 1 pannetje.

De laatste fles wijn gaat leeg en tegen 23.00 uur kruipen we de mugloze daktent in.

Nu, om 00.30 uur kleurt de lucht geweldig oranje. Morgen weer een mooie dag en weer een stukje naar het zuiden. Het meren gebied in. Benieuwd hoe dat gast zijn.

Locatie:

N 64° 19' 17.4" , E 25° 52' 14.33" (lat, lng)

59 Haapavuorentie

92600 Siikalatva

Finland

• 06 Augustus 2024 - 10:08

Aleida:

Heerlijk s'morgens tijdens de koffie het reisverslag lezen. Zo reis je in gedachten mee.. Veel plezier nog..