Ruizende golven - Reisverslag uit Åbenrå, Denemarken van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu Ruizende golven - Reisverslag uit Åbenrå, Denemarken van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu

Ruizende golven

Blijf op de hoogte en volg Brigitta

23 Juli 2024 | Denemarken, Åbenrå

Daar liggen we dan, moe maar voldaan, uitzicht op de Aabenraa fjord - tussen de Noordzee en Oostzee in. Anders dan gepland - hoe kan het ook anders zou ik bijna zeggen.

Na een lange avond en nacht de laatste voorbereidingen (hond alvast inklaren online in Zweden, laatste check diverse overtochten (en vooral de prijzen), alle belangrijke gegevens even updaten (Nederlandse ambassades diverse landen, ANWB en auto verzekering gegevens, de 2024 update van alle milieuzones enz) en inpakken om

01.30 uur op bed. Lekker slapen - we zien wel hoe laat we wakker worden. Farid gaat om 08.00 uur weg (zegt ie) - wij rond 10.00 uur (we kennen de realiteit).

Uiteindelijk ben ik toch weer om 07.00 uur als eerste wakker. Even het online ochtend ritueel (krantjes lezen, mail checken) rond 07.45 uur er uit. De laatste douche zonder muntjes en tijdslimiet voor de komende maand, de toilettentassen gevuld met de laatste zaken, tassen dicht geritst. Broodjes smeren, hond uitlaten, koffie zetten (en drinken),Jochem komt nog langs om gedag te zeggen en zorgt voor nog meer chaos (alsof een maand op vakantie gaan al niet genoeg chaos geeft in je hoofd - dat verdwijnt in stand op het moment dat je de straat uitrijdt). Uiteindelijk rijden we om 10.28 uur de straat en Bussum uit. Tot aan Hamburg bekend terrein.

We zijn van plan dit jaar niet via Storebælt en Oresundbrug te gaan, maar de ferry in Puttgarden (Duitsland) naar Rogby (Denemarken) te nemen en daarna de Oresundbrug. Weer es wat anders. Tot we er gisteravond achter kwamen dat die overtocht van hooguit 45 minuten ruim €125,00 kost en hooguit een half uur tijdwinst oplevert.

We hebben besloten tussen Bremen en Hamburg te besluiten wat we gaan doen: bekende route, maar dan wel andere camping of nieuwe route.

De reis tot aan Bremen verloopt in vele opzichten meer dan voorspoedig. We sluiten zelfs een deal met een nieuwe grote klant uit 's Graveland die er eigenlijk niets van snapt dat de office manager :rolling_on_the_floor_laughing: van Eurofa Telecom op vakantie is met de eigenaar van Eurofa Telecom. Iets voor later zorg, de vakantie is waarschijnlijk al weer (terug) verdiend.

Na 3 uur rijden stoppen we (weer) bij hetzelfde tankstation waar we ieder jaar stoppen. 27°, Hond uitlaten, toilet bezoek (en weer snappen we niets van die stomme toegangspoortjes), ijsje en overleg waar heen te gaan. Het besluit is snel genomen: niet met de ferry naar Denemarken (veel te duur en dan mogen we blij zijn wanneer we tussen 19.00 en 19.30 uur een camping hebben gevonden), maar gewoon bij Flensburg de grens over en dan wel op zoek naar een andere camping.

Zo gezegd, zo gedaan. De wegwerkzaamheden bij Hamburg zijn ook dit jaar onveranderd en lijken ook nu weer niets opgeschoten en leiden ook nu weer tot Stau Stau en nog eens Stau. Het is wat het is. De regen stort ook nog eens met enorme bakken naar beneden. De diverse weerapps laten echter zien dat het in Denemarken droog is - we hopen het van harte. Nog even in Neumünster super goedkoop tanken en dan, vamos, bij Flensburg - wederom zonder enig op onthoud hoppa de grens over.

We hebben via Park4Night allemaal mooie campings aan zee gespot en pakken de eerste bij/In Aabenraa. En die is meteen raak en als vanouds: kijk maar waar er plek is en ga maar lekker staan. Samen met Feline loop ik om 18.15 uur de camping op,op.zoek naar een plek aan zee,in de zon én beschut. We vinden hem snel. Tis even weer wennen: wat stond ook alweer waar en wie deed ook alweer wat. Uiteindelijk staat nog voor 19.00 uur alles en zitten we riant in de zon aan ons drankje en de chips. We testen het zeewater (pislauw) en rond 20.15 uur zitten we aan de traditionele biefstuk met krieltjes en salade. In de buitenlucht is alles lekkerder. Om 22.30 uur tanden poetsen en dan in ons allerlekkerste bed. De ruizende golven en de wind maken het helemaal compleet. Laat maar komen die vakantie - we zien wel waar we wel of niet uitkomen.

Locatie: Scarrev Camping, Scarrevvej 333, 6200 Aabenraa, Denmark

• 24 Juli 2024 - 07:43