Bye bye Polar - Reisverslag uit Mo i Rana, Noorwegen van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu Bye bye Polar - Reisverslag uit Mo i Rana, Noorwegen van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu

Bye bye Polar

Blijf op de hoogte en volg Brigitta

16 Augustus 2023 | Noorwegen, Mo i Rana

De dag begon vroeg. Of beter, hij liep gewoon door. Een kwartier later dan gepland, om 00.00 uur, verliet onze veerboot in de regen de haven van Moskenes. Door de regen, met bijbehorende bewolking, was het helaas toch nog behoorlijk donker en was er dus niets te zien van een zonsondergang dan wel zonsopkomst. Na eerst de luxe "vliegtuigstoelen" uitgeprobeerd te hebben verplaatsen we toch naar de bank. Voor Feline kopen we weer de gebruikelijke Grillpølse met bród, ik een niet te eten baquette met kaas en Farid een Österpølse met brød en koffie, die we gelukkig na 1 betaald te hebben gratis mogen bijvullen wanneer we willen. Net als daarvoor lukt het mij niet om ook maar even te slapen. Feline gelukkig wel, die ligt als een blok op de bank te slapen. Ook Farid valt af en toe in slaap.

Hoewel bij afvaart de zee rustig leek, is het dat niet echt. Lange deining en af en toe behoorlijke stampers op de kop. Rond 02.15 uur wordt het rustiger. Er blijken voor de kust van Bodø enorm veel herl kleine eilandjes te liggen, allemaal voorzien van lichtboeien. Hrt ziet er leuk uit, maar ze zorgen er ook voor dat er geen enkele deining of golf meer voelbaar is.

Exact 03.00 uur lopen we de haven van Bodø binnen. Omdat we in de buik van het schip geparkeerd staan verlaten we als een van de laatste de veerboot. Net als bij het inschepen zijn ook nu de scharnieren van de klep van de boot zó groot dat onze zwaar beladen Audi er maar net over heen kan. Maar goed, we staan weer aan wal en het is droog!

Eerst Bodø uit en dan zien we wel verder. Feline is al weer in slaap gevallen. Faid en ik zijn best wakker. We besluiten even de drukte uit te rijden. Alle campers en andere kampeerders van de boot zijn op zoek naar wildkampeerplekjes, dus de eerste kilometers staat alles vol. We zijn Bodø nog niet uit of het wordt serieus lichter: van de zwart-wit foto waarin we vanaf de veerboot reden, rijden we nu in een raptempo in een kleurenschilderij. Want ondanks dezer laag hangende bewolking is het mooi! We rijden op een heerlijke lege weg even lekker door. Het enige waar we echt goed op moeten letten zijn rendieren en elanden. Dit schemerlicht is zwaar favoriet bij hen. We zoeven door Fauske en zitten weer op de oude bekende E6. We besluiten iets door te rijden tot Net voorbij Rognan. Daar zit volgens Park4Night een mooie stille plek aan een meertje, met vuurplaats, picknicktafel en zelfs drytoilet. Tegen 04.45 uur hebben we schitterende plek gevonden. Er staan nog 2 camperbusjes maar er is nog ruimte genoeg. Ook hier heeft het hard geregend, er ligt veel blubber. We zetten de auto vlak, klappen de daktent uit, Farid loopt nog ff snel een rondje met Pepper, ik maak Feline wakker en rond 05.00 uur liggen we allemaal in bed en lapeb eigenlijk allemaal meteen.

Rond 10.00 uur worden we wakker van de buren die vertrekken. We hebben heerlijk geslapen. Tijd voor een rustig ontbijt in een werkelijk schitterende doodstille omgeving. Gebakken eitje, kopjes koffie, afwasje, Farid en Feline vissen wat. Rustig aan pakken we vanaf 13.00 uur alles in en om 13.30 uur rijden we weg. Precies op tijd , want het regent.

Op naar iets waar ik altijd moeite mee heb: op naar de Poolcirkel en dus het verlaten van het Poolgebied, voor mij een van de fijnste en mooiste stukjes aarde. Ik zou er wel willen wonen, heerlijk!

Tegen 14.30 uur bereiken we the Artic Circle Centre. De 3de keer in ons leven. Eindelijk koopt Farid de jas die hij heel graag wil hebben. We maken weer wat memorabele foto's van dit weemoedig memorabele moment.

Tegen 15.15 uur vervolgen we weer onze weg. Het plan is naar Mo i Rana te gaan, even bij de XXL langs voor gasflesjes (die zijn serieus goedkoper dan in Nederland) een trui voor Farid en nog wat dingen. Ook moeten we naar de supermarkt voor avondeten.

Inmiddels is de zon gaan schijnen en is het bijna 22°, een schitterende middag met schitterende landschappen.

Tegen 17.00 uur komen we aan in Mo i Rana. We rijden even door en belanden uiteindelijk op Korger Camping.Een super fijne camping met een Nederlandse beheerder. Morgen gaat het de hele ochtend regenen. We zetten de tarp preventief op. Maken en eten heerlijke Paella en dan wordt het door allerlei gesprekken met de camping beheerder toch nog laat. Nu slapen!!!