Laatste dag Noorwegen - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu Laatste dag Noorwegen - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu

Laatste dag Noorwegen

Blijf op de hoogte en volg Brigitta

18 Augustus 2023 | Noorwegen, Lillehammer

21.50 uur en we liggen rozig van het douchen in ons bedje. De auto anders neergezet waardoor die verdomde recht staat, dat slaapt toch lekkerder de laatste nacht - if all goes well - in Noorwegen. Helaas, maar dubbel ook: soms is het ook gewoon genoeg geweest. We hebben vandaag onze terugreis uitgestippeld: morgen (zaterdag) reizen we naar Charlottenberg in Zweden. Onder het motto "nu we er toch (bijna) zijn" gaan we er toch ook maar weer langs: de grootste snoepwinkel van Europa. Na dat bezoek rijden we nog even verder. Als het weer goed (lees droog) blijft dan gaan we voor de laatste keer een mooie wildkampeerplek zoeken. Zondag rijden we dan door en zoeken tussen Götenburg en Malmö een overnachting op een camping. Daar de boel klaar maken voor de slotetappe. Dat betekent alle overtollige spullen weggooien, geen onnodige dingen mee, voldoende drinken en eten voor onderweg en dan vertrekken we naar huis. Wel willen we nog even een fijne tussenstop in Kopenhagen maken, even ontspannen en "spatsieren" en dan naar huis. Kopenhagen - Bussum is 900 km, met goed wisselen van chauffeur rijden we dat in 9 tot 10 uur, waarmee we waarschijnlijk dinsdagochtend vroeg in ons eigen bedje in Bussum liggen - precies 28 dagen weggeweest. Maar nu eerst nog even genieten drie komende dagen.

Vandaag was al genieten qua wakker worden. In een wederom waterig zonnetje worden wakker. We hebben 2 dagen geboekt op deze camping dus we kunnen heerlijk rustig aan doen. En dat doen we. Ondertussen vertrekken alle andere gasten waardoor we rond 12.00 uur ongeveer alleen op een campingveld met ruim 100 plekken staan: wildkamperen op de camping :rolling_on_the_floor_laughing:. Riant brunchen we, thee, koffie, genieten in de zon. Ongehoord veel vogels en vooral mussen. Ongehoord veel is relatief. Hoeveelheden mussen in de heg en het gras die we vroeger ook in Nederland/randstad zagen maar die ik al geen jaren meer zo in Nederland heb gezien. Hetzelfde geldt overigens voor de vlinders en insecten, bloemen en planten. Hier gewone hoeveelheden. Overal wilde bloemen en planten en dus overal insecten en vlinders. Wat is Nederland en zeker de Randstad arm geworden qua biodiversiteit, het is schrikbarend. Eén gecultiveerde groen geasfalteerde vlakte. Het feit dat mijn aardbeienplanten na een enorme bloemenzee geen vrucht dragen domweg omdat de bloemen niet bestoven zijn zegt genoeg.

Rond 14.00 uur klappen we de daktent even in en rijden naar het leuke centrum van Lillehammer. Als we de auto geparkeerd hebben horen we het al: het rustige beekje waar we vorig jaar zo overheen konden lopen is veranderd in een kolkende rivier. Oorzaak Hans.

Desondanks is het weer fijn toeven in het centrum van Lillehammer. Winkeltje in, winkeltje uit. De oogst blijft beperkt tot 3 paar wollen inlegzooltjes bij ons nauwelijks te krijgen en doorgaans poep duur, hier 3 paar voor omgerekend €9.00.

Wat boodschapjes bij de REMA1000 en rond 16.45 uur zitten we weer lekker in onze stoeltjes voor ons eigen huisje op wielen. We gaan vanavond lekker pizza halen. En hij is lekker! Een goede Italiaanse pizza en niet, waar de Noren dol op zijn, een dikke deeg bodem met werkelijk alles er op wat je kunt bedenken.

Enfin een rustig dagje komt zo ten einde. Vreemd genoeg ben ik er doodmoe van. Ook nu weer: heerlijk slapen. Hopelijk houden de buren, de camping is vanaf 17.00 uur volgestroomd met Noorse families in campers en caravans, zich een beetje gedeisd.

• 19 Augustus 2023 - 10:05

Aleida Willemsen:

veilige terugreis, en geniet nog maar lekker van de laatste dagen!!!

• 19 Augustus 2023 - 17:37

Co Van Raaijen:

Dat gaat nu opschieten voor jullie. Wel weer een lange trip geweest. Hopelijk hebben jullie weer veel gezien en ook genoten. Nog veel plezier de laatste vakantiedagen.