Trondelag - Reisverslag uit Oppdal, Noorwegen van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu Trondelag - Reisverslag uit Oppdal, Noorwegen van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu

Trondelag

Blijf op de hoogte en volg Brigitta

17 Augustus 2023 | Noorwegen, Oppdal

We slapen tot bijna 10 uur. Heerlijk. Slim ook dat we preventief de tarp hebben opgezet: de voorspelde regen is keurig op tijd gekomen en het heeft behoorlijk doorgeregend. De plek naast ons is een vijvertje geworden.

Het is een enorm mooie camping waar we staan met een van de lekkerste douches. En natuurlijk rust. De Nederlandse eigenaar vertelt dat 's winters de elanden door de rivier, over de camping naar de bergen aan de overkant lopen. Ze zitten nu hoog in de bergen. Hij weet ook te vertellen dat er in de bocht van de rivier een trol van 10 meter schijnt te staan. Wij (en hij) kunnen hem niet zien, maar er komen serieus Noren hierheen om met de trol de communiceren. Ik ga mij thuis toch eens verdiepen in de trol en de verhalen er omheen. Dan ga ik die trollen overal misschien snappen. De eigenaar adviseert de film Troll op Netflix te kijken, die schijnt aardig een idee te geven wat de trollen voor de Noren betekenen.

Na weer een heerlijk rustig op gang kom ochtendje rijden we rond 13.45 uur de E6 weer op. Doel van de dag: ergens rond Snåsa een mooi wildkampeer plekje zoeken.

Het is te merken dat het seizoen op zijn einde loopt en de Noren weer aan het werk zijn. Weinig campers (heerlijk!) en bij tijd en wijle een lege E6. Hoe meer we richting Snåsa komen hoe, tegen alle voorspellingen in, slechter het weer wordt: koud en regen.

We hebben helemaal geen zin om in de regen de boel op te bouwen. We besluiten gewoon maar door te rijden tot het droog is of we het zat zijn. Voor het eerst opperen we het idee om eventueel anders gewoon een hotel te nemen. Dat idee wordt ook direct weer overboord gekieperd. Het geeft echter wel aan dat niemand zin heeft om in de kou en regen alles op te bouwen - en dan moet er ook nog gekookt/gegeten worden.

We passeren Trondheim, het lijkt wat op te klaren. Net wanneer we denken dat we hier wel iets kunnen zoeken begint het weer te regenen. We beginnen het ook zat te worden. We besluiten nog even ( 1 1/2 uur) door te rijden tot maximaal Oppdal. Van vorig jaar weten we dat wildkampeer plekken daar dun gezaaid zijn. Daarbij houden we rekening met het feit dat storm Hans voor brede en woeste rivieren heeft gezorgd, maar er ook voor heeft gezorgd dat heel veel graffel wegen nu slecht begaanbaar zijn. Dat maakt de beperkte keuze nóg beperkter. Uiteindelijk belanden we in Oppdal op precies dezelfde plek als vorig jaar: een groot leeg parkeerterrein met vlak bij de curling baan, schietclub en biathlon baan. En, het is droog!! Zwaar bewolkt, mistig en koud, 10°, maar droog. Als eerste steken we een vuurtje aan en binnen 15 minuten staat alles. Driepoot boven het vuur, droge worst in plakjes, drankje erbij. Het eten is simpel maar doeltreffend: noodlesoep en aardbeien yoghurt toe. Tijdens het eten kookt het afwaswater boven het vuurtje. Het is enorm wennen want het is donker geworden!! Lampen opgezocht. Na de afwas opruimen en ons heerlijke bedje in. Morgen een nieuwe dag op onze reis terug naar huis. Ik mis Nord Norge nu al enorm, met een half heimwee gevoel stap ik mijn slaapzak in.

P.S. het uploaden van fotos lukt al dagen helaas niet. De app heeft problemen. Dus helaas geen beeldmateriaal - voor vandaag was dat overigens toch erg grijs en mistroostig :rolling_on_the_floor_laughing: