Grote mensen wereld - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu Grote mensen wereld - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Brigitta Boonacker - WaarBenJij.nu

Grote mensen wereld

Blijf op de hoogte en volg Brigitta

17 Augustus 2023 | Noorwegen, Lillehammer

Een koude maar goede en droge nacht. Ik werd wakker van een heel convooi vrachtwagens die zo'n beetje naast ons parkeerde en waarna bijna direct aan het werk werd gegaan met pneumatisch materieel. Hoe het kan weet ik niet, maar Farid en Feline slapen er gewoon door heen. En het is nu niet alsof het stil is of zo. Wanneer ik mijn lenzen in heb gedaan zien we wie onze nieuwe buren zijn: Cirkus Agora!! Wij kunnen snel een kamp opslaan, maar deze mannen kunnen er ook wat van zeg. Binnen een uur staat er een tent van jewelste!.

In een waterig maar heerlijk zonnetje doen we even een kop thee en koffie. Broodjes kopen we zo wel in een supermarkt of zo.

Zo gezegd, zo gedaan. Boeltje weer ingepakt en rond half 11 rijden we weg. Oppdal in het zonnetje biedt een totaal andere aanblik dan vorig jaar in de regen. Het is een echt leuk wintersportplaatsje. Bij de plaatselijke REMA1000 haal ik broodjes, zalm, groente en fruit voor vanavond en nog wat lekkers voor onderweg. Het beloofd weer een mooie rit te worden. Het is schitterend weer. Vorig jaar toen we hier reden regende het pijpenstelen. Ondanks dat was te zien dat het er heel mooi is. En daar is geen woord aangelogen. Dovrefjell-Sunndalsfjella Nasionalpark is adembenemend mooi. Iedere bocht brengt weer een ander prachtig ver gezicht. Omdat we niet iedere 100 meter weer kunnen stoppen - dan komen we nooit thuis - rijden we door maar genieten volop. Heerlijk rustig op de weg. Vanaf Dombås verandert het landschap wat niet betekent dat het minder mooi wordt. Ook hier: schitterend! We rijden ook het centrumgebied in van storm Hans van ern kleine 2 weken geleden. De doorgaande route naar Lillehammer is ook net 2 dagen weer open. We zien de gevolgen van het noodweer overduidelijk: weggeslagen stukken weg, aardverschuivingen, rivieren vol bomen, strobalen meegevoerd door het water op de meest rare plekken, woest kolkende rivieren en overduidelijk zichtbaar tot waar het water is gekomen. 1 soms wel 2 meter boven de huidige nog heel hoge waterstand. Her en der is de E6 nog afgesloten en worden we omgeleid. Maar we kunnen door.

We pauzeren even bij de start van de Peer Gyntsvegen - gaan hem niet rijden, maar halen enorme softijsen. Pep even uitgelaten en weer verder richting Lillehammer.

Tegen half 4 komen we er aan. We rijden eerst nasr de camping op het oude Olympische dorp, hoog in de bergen op de plek waar de langlauf en biathlon wedstrijden zijn ( en worden) gehouden. Schitterende omgeving maar een lelijke camping: je staat op het asfalt. We wandelen nog wat over het terrein, kijken bij de biathlon training en gaan daarna naar camping nummer 2: Lillehammer Turistsenter. De naam doet al vaag vermoeden wat voor een camping dit zal zijn. Onderweg rijden we langs de Olympische ijshockey hal en nemen er een kijkje. Er wordt druk getraind. Geweldig mooi keihard ijs en ook een hal waar we bij de Jaap Eden alleen maar van kunnen dromen zo mooi.

Camping nummer 2 is wat we er van vermoedden: groot, druk, toeristisch en kleine plekken. We besluiten naar camping nummer 3 te rijden: Lillehammer camping (origineel).

Het is enorm druk op de weg - dat is relatief waarschijnlijk want wij hebben ruim 2 1/2 week niet zoveel verkeer meegemaakt en dus vinden wij het "takke druk".

Camping nummer 3 is moeilijk bereikbaar: hij ligt aan het water en de weg er naar toe is helemaal afgesloten en het alternatief is half weggespoeld. We zien de camping echter liggen en zien er ook een paar campers staan. Ze zijn dus open.

We vinden uiteindelijk de ingang van wat al snel blijkt een voor 3/4 ondergelopen camping. Ongeveer een 1/4 van de plekken is beschikbaar. Voordeel voor ons: er is bijna niemand en een overschot aan sanitaire voorzieningen.

We bouwen weer op genieten in het zonnetje. Boven ons rijdt af en toe ern Rail Away achtig trein: zowel de toeter als het geluid van de rijdende trein doen direct denken aan dit programma. Je hoort bijna meteen de voice over in je hoofd.

De zalm smaakt heerlijk, na het eten nog een lekker bakkie koffie en dan duiken we onze tent in. We hebben geweldige WiFi dus we kunnen Troll kijken.

Het is overigens, in ieder geval voor mij, weer enorm wennen aan de grote mensen wereld: teveel mensen, teveel geluid en ook de geur verandert. Het liefst zou ik direct rechtsomkeert maken naar het Hoge Noorden. Ik mis het nu al enorm. Hrt is wat het is....

Morgen lekker een dagje Lillehammer.